آموزش تکنیکهای نقاشی کودکان

اینجا سایت اصلی هنر کودکان نیست

پیکاسو شو


اطلاعیه : خرید 10 کتاب به صورت پی دی با تخفیف 80 درصدی فقط 40 هزار تومان .. برای خرید به شماره من واتساپ پیام بفرستید لینک  برای اطلاعات بیشتر

********************************************************************

پیکاسو شو آموزش پرورش خلاقیت در کشیدن نقاشی با سبک پیکاسو

این موضوع شامل 10 درس می باشد که هر هفته(ازتاریخ 95/9/19) یک درس آن به شماعزیزان  تقدیم می شود که حاصل تحقیق و تجربه بنده در طی سالها کار با کودکان بوده و به شما اطمینان میدهم بعد از پایان این 10 درس شما با کودکان خلاق و متفکر و هنرمند روبرو خواهید شد .....          علیرضا قالیجاری

لطفا از درس اول بخوانید

------------------------------

 

----------------------------------

 


درس ۷ 

 

 

                                          

انواع بافت هاو نقش آن در نقاشی

در هنر نقاشی بافت به انواع سطوحی گفته میشود که به نقاش کمک میکند تا بیان خود راحتر و زیباتر به تصویر بکشد حس نرمی زبری خشونت و... به وسیله انواع بافت ها ایجاد میشود گاهی در نقاشی بجای اینکه از و سایل بافت دار استفاده کنیم با رنگ این حس بافت را به تصویر میکشیم  

همانطور که در درس های قبل گفته شد کوبیسم یا همان نقاشی به سبک پیکاسو با سطوح و سکل های تخت سر کار دارد . در این تکنیک  نقوش و بافت ها نقش مهمی را در بیان حالت و احساس نقاشی ایفا می کند. در نقاشی شما از حاشور - نقاط ریز کنار هم و یا از بافتهای وسایل و مواد دیگر استفاده می کنیم این کار باعث می شود نقاشی از جلوه و بیان خاصی برخوردار شود در این درس توجه شما را به انواع بافت ها در نقاشی کوبیسم جلب میکنم  و تلاش کنید کودکان از این نوع بافتها در نقاشی استفاده کنند مثل بافت انواع کاغذ بافت انواع مقوا بافت پارچه چوب و دیگر وسایل....

                                                       علیرضا قالیجاری

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

درس 6

 

 

 

تکنیک کوبیسم و ترکیب مواد 1

در درس قبل در باره ترکیب مواد یعنی استفاده کردن از وسایل مختلف در نقاشی به سبک کوبیسم اشاره کردیم  در این درس و با توجه به دروس قبلی یک چهره انسان به سبک کوبسیم ( پیکاسو ) به بچه ها آموزش میدهیم که با مقوا (کارتن معمولی ) طراحی و ساخته میشود البته به صورت دو بعدی یا همان تخت .

اول بگم چرا مقوا کارتن ؟ چون ما میتوانیم از بافت مقوا و شیارهای مقوا در ساخت  چهره استفاده کنیم ... به بچه ها آموزش دهید ابتدا طرح کلی سر آدم در به صورت بزرگ روی مقوا ترسیم کنند و سپس با قیچی دور آن را جدا کنند حال چشم و قسمت های دیگر صورت را جداگانه بر روی مقوا بکشند و بر روی سر بچسیانند و سپس رنگ آمیزی کنند توجه داشته باشید که ساختار تکنیک  کوبیسم  که در دروس قبل گفته شده نباید فراموش شود به تصویر دقت کنید و خلاقیت ها را کاملا احساس کنید

استفاده از رنگ ها و ماژیک و در رنگ آمیزی بلا مانع است و سعی کنید در این مرحله فقط از مقوا و بافت مقوا استفاده شود.

با نظر خود ما را راهنمایی کنید

 علیرضا قالیجاری

...........................................

 

 

درس 5
 

 

 

 

 

تصویر و خمیر بازی

در این درس و با توجه به دروس قبلی به یکی از ویژگی های نقاشی بزرگ پیکاسو می پردازیم .

پیکاسو به واسطه خلاقیت  و نبوغی  که در هنر داشت گاهی از وسایل و اجسام مختلف در بوجود آوردن یک اثر هنری استفاده می کرد یعنی او تلااش می‌کرد که دایره خلاقیت و ذهن خود را بیشتر و بیشتر باز کنند ترکیب اسجام و وسایل مختلف برای او زمینه خلاقیت فکری را بوجود می آورد از این‌رو ما می‌خواهیم در این درس با استفاده از خمیر بازی و با توجه به توضیحات درس قبلی صورت انسان را به سبک کوبیسم (پیکاسو) به بچه ها بیاموزیم تا بتوانند در آینده زمینه خلاقیت آنها بیشتر شکوفا شد در این درس شما به کودکان خمیر بازی بدهید و از آنها بخواهید با توجه به آموخته های قبلی درباره ااین سبک و با استفاده از خمیر های رنگی چهره یک انسان را به صورت تخت (دو بعدی) روی مقوای خود درست کنند در پایان از بچه ها بخواهید زیر کار خود نام و نام خانوادگی را بنویسند و از شما از کارها عکس بگیرید عکس ها را پرینت رنگی گرفته و نمایشگاهی از آثار بچه ها برگزار کنید.

 لطفاً این درس ها را از ابتدا بخوانید .

علیرضا قالیجاری

---------------------------------------------------------------------
 

درس 4

 

 

 

 

در این درس به دنبال دروس قبلی میخواهیم به اساس سبک کوبیسم برسیم . نقاشی های کوبیست با به کارگیری اشکال هندسی که طرحها را مسطح و هموار می کنند و با استفاده از سطوح فضایی خرد شده و یا اشکالی که روی شکل های مجاورشان می غلتند و یا از آنها عبور می کنند،حس مبهمی از فضا را می آفرینند.مورخان هنر، غالباً از کوبیسم به عنوان تأثیرگذارترین جنبش هنری نیمه اول قرن بیستم یاد می کنند.

با توجه به توضیح داده شده در این درس میخواهیم با استفاده از خطوط هندسی فضایی خاص به وجود بیاوریم برای این کار به بچه ها مقوایی بدهید و از آنها بخواهید یک گلدان با گل به صورت طبیعی (واقعی ) بکشند سپس با خط کش مثل تصویر این درس ، نقاشی را به اشکال هندسی  تقسیم کنند سپس به بچه ها این سه مطلب مهم را بگوید

1-برای گلدان 3رنگ انتخاب شود مثلا سرمه ای -آبی کمرنگ وطوسی

2- برای گل سه رنگ زرد قرمز نارنجی برا ی ساقه و برگ 2 رنگ سبز کم رنگ و سبز پر رنگ

3- برای پشت گلدان سه رنگ : قهوه ای پر رنگ قهوه ای کم رنگ و صورتی

به بچه ها توضیح دهید که سه رنگ هر قسمت را با فکر و اندیشه انتخاب کنند و سپس با دقت رنگ آمیزی کنند در پایان شما نقاشی های بدیعی را می بینید و متعجب خواهید ماند                                                علیرضا قالیجاری

 

 

 

دو نمونه دیگر از این درس

--------------------------------------------------
 

درس سوم

 

 

درس 3 

در ادامه درسهای قبل که کودک یک نفر را ترسیم و با استفاده از خطوط و... نقاشی میکرد این بار میخواهیم کودک در یک تصویر دو نفر را کنار هم به این روش نقاشی کند. شما قبل از شروع کار باز هم توضیح بدهید که حالت ها در نقاشی  باعث میشود نقاشی مفهوم داشته باشد  به بچه ها آموزش دهید که حالتها را میتوانند با کمک انواع خط نشان دهند سپس از بچه ها بخواهید دوستی دونفر را در نقاشی با این سبک و روش نشان بدهند سعی کنید بجه ها خلاقانه و با جرات نقاشی بکشند از آنها ایراد نگیرید و فقط راهنمایی کنید

وقتی دو نفر  را با مداد روی مقوا ترسیم کردند سپس از آنها بخواهید ابتدا 3 رنگ را انتخاب کنند و فقط آدم اولی را با آن سه رنگ رنگ آمیزی کنند سپس سه رنگ دیگرانتخاب کنند و آن وقت نفر دوم نقاشی را با آن سه رنگ رنگ آمیزی کنند در پا یان پشت زمینه کار یعنی پشت آن دو نفر را با دو رنگ دیگر رنگ بزنند

در پایان کار شما رهنمایی کنید که بعضی از جاها را با خطوط و یا نقطه و ... کامل کنند

             علیرضا قالیجاری

-----------------------------------------------------

 

درس دوم

 

 

در این درس شما مانند درس اول حالت های مختلف بدن را برای بچه شرح دهید (نشستن –خوابیدن – ایستادن- و...) و درباره احساس حسی  و روانی هر کدام را شرح دهید به بچه ها بگوید وقتی کسی غمگین مشود فرم بدنش با حالت شادی فرق میکند . به بچه ها نشان دهید حالت خشم و آرامش دست وصورت و بدن به چه صورت در می آیند ...وقتی بچه ها با این مفاهیم آشنا شدند شما درس را شروع کنید

در این درس مانند درس قبلی به بچه ها  مقوایی بدهید و سپس از آنها بخواهیدسر و تنه آدمی  را ترسیم کنند مانند تصویر 2

سپس از بچه ها بخواهیدبا توجه به حالت های گفته شد یکی را انتخاب و صورت و بدن را بر اساس آن ابتدا با مداد طراحی کنند و سپس با رنگهای درس قبلی به اضافه سه رنگ دیگر کار خودشان را شروع کنند.  صورت آدم را مانند درس قبلی ترسیم کنند به آنها بیاموزید که در خط کشیدن و رنگ آمیزی آزاد هستند ولی دقت کنند هر خط و فرمی را درست و با فکر در نقاشی قرا دهند . در این درس شما مفهوم گرایی را با بچه ها کار کردید در درسهای آینده کار شما راحتر خواهد بود و شما به سراغ مفاهیم دیگری در نقاشی خواهید رفت                                    علیرضا قالیجاری

تصویر 1

نمونه کارهای بچه ها

-------------------------------------------------------------------------------------------------

درس اول

 

 

پیکاسو شو

در این سری از آموزش ما میخواهیم خلاقیت بچه ها را مانند پیکاسو شکوفا کنیم فراموش نکنید هدف ما تکرار نقاشی های پیکاسو نیست ..

قبل از شروع درس  شما درباره پیکاسو و دنیای ذهنی او مطاالعه کنید من خلاصه ای از زندگی و کار پیکاسو را در قسمت دانوادها قرار داده ام . سپس با آگاهی از سبک کوبیسم درس اول را با بچه ها شروع کنید

درس اول

بچه ها همیشه تنوع در نقاشی را دوست داشتن همیشه دنبال کشف بوده و هستند و نیز دوست دارند که در کشیدن نقاشی آزاد باشند . یاد داشته باشید آزادی در نقاشی به این معنا است که هر طور دوست دارند بکشند اما با راهنمایی و هدایت شما شما باید بدانید هدف ما کپی ماری نیست هدف ما این است که کودکان چهار چوب ذهنی خود را بگسترند و به دنیای هنر واقعی نقاشی دست پیدا کنند . بدانید نقاشی ابزاری برای خلاقیت است ازاین روشما دردرس اول حالت های مختلف چهره (نیم رخ وتمام رخ )

را به بچه ها پای تخته توضیح دهید حالت های دهان (شادی – غم- خشم – فریاد و..) وقتی بچه ها با حالت های مختلف چهره آشنا شدنددر درس اول به بچه  ها  مقوایی بدهید و از آنها بخواهید دایره یا بیضی بزرگ داخل آن بکشند و سپس تصویر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنند مانند تصویر 1

سپس از آنها بخواهید داخل هر کدام از قسمت ها چشم و دماغ و ذهن بکشند به صورت و هر روشی که دوست دارند سپس از آنها بخواهید نقاشی را با 4 رنگ قرمز – آبی – زرد – بنفش با سلیقه خود رنگ بزنند. توجه داشته باشید قرا نیست آنها به صورت واقع گرایانه دماغ و دهن و چشم بکشند هرطور که توانستند ....

(توجه داشته باشید در سبک کوبیسم بیان احساسات باررنگ ها و فرمهای ساده مد نظر است)

در این درس شاید برای شما و بچه ها تصاویر کمی عجیب و دور از ذهن باشد و شاید بعضی از اولیا واکنش منفی نشان بدهند ولی ایمان داشته باشید در پایان درس 10 از این موضوع به نتیجه بسیار جالبی خواهید رسید که برا تمام جنبه های خلاقانه کودک تاثیر میگذارد                       علیرضا قالیجاری

 

بقیه دروس این شیوه در سایت هنر کودکان