-
پنجشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۶:۱۱ ب.ظ
-
۱۷۹۴۹
نقاشی خلاقانه با تراشه های مداد رنگی
این درس ساده یکی از خلاقیت های زمان کودکی من
بود موقعی که دبستان بودم یک روز با تراشه
های مداد رنگی یک گلدان گل درست کردم و کلی هم ذوق کردم .گاهی یک نقاشی ساده و
خلاقانه میتواند کودک را به هیجان بیاورد
. هویت اصلی کارهای هنری کودکان به سخت و راحت بودن آنها بستگی ندارد . قبلا هم گفتم که در هنر کودکان شما با دو جنبه رو برو هستید یکی ظاهرآن هنر است و دیگر باطن آن
یعنی تاثیری که آن هنر بر روی کودک خواهد گذاشت . در این درس من بیشتر روی باطن
درس تمرکز دارم چون ظاهرا این کار یک کار ساده و شاید برای بعضی ها بی اهمیت باشد
ولی بدانید وقتی به اصل این آموزش برسید می بینید که چقدر تاثیر گذار خواهد بود
شرح این درس با تصاویر را در ادامه مطالب بخوانید و ببینید . علیرضا قالیجاری آقای مهربان ( نام برند شرکت ) کانال تلگرام
ما یک کانال معمولی نیست کانال اساتید و مربیان هنرهای کودکان است ... صفحه اینستا گرام هم داریم
هنر کودکان وتوجه به دو حنبه مهم آن
وقتی کودکی نقاشی میکشد دو اتفاق رخ میدهد اول اینکه کودک با توجه به عواطف روحیه و آرزوها و دهها دلیل دیگر نقاشی میکشد و این ظاهر نقاشی کودک است و در پایان شما یک نقاشی می بینید .دیگر جنبه آن توجه به تاثیر است که نقاشی برای کودک میگذارد مثلا تاثیر نقاشی بر روی مهارت ها – ذهن وفکر کودک – اخلاقیات – معاشرت و.... که این قسمت به همان اندازه قسمت اول مهم است ولی متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
من بارها در این وبلاگ تاکید کردم که همکاران عزیز بدون طرح درس وارد کلاس نشوند چون طرح درس برپایه این دو قسمت ذکر شده بیان میشود یعنی یک مربی بایستی بداند چرا یک موضوع و یا یک تکنیک با بچه ها کار میشود .
در این درس ما به ظاهر یک کار ساده و پیش پا افتاده را با کودکان کار میکنیم ولی همین ظاهر ساده اگر با نگرش آموزشی همراه باشد مطمنا تاثیر خودش را خواهد گذاشت
اول بیایم در بار ظاهر نقاشی صحبت کنیم .بچه ها با مداد رنگی نقاشی میکشند و با تراشیدن مداد های رنگی نوک آنها را بیشتر نمایان میکنند و رنگ میزنند بعد یک نقاشی تمام میشود و مربی طبق برنامه ریزی خود به نتیجه های مورد نظر میرسد .
اما در این نوع نقاشی ما با مداد رنگی یا بهتر
بگویم با مغز مداد رنگی کاری نداریم بلکه تراشه های مداد رنگی سرو کار داریم .
کودک در ابتدا موضوعی را که خودش یا شما تعیین میکنید در نظر دارد با مداد سیاه
روی کاغذ طرح خودش را میکشد و با تراشه های مداد رنگی قسمت های نقاشی را پر میکند
(می چسباند ) و نقاشی تمام میشود .ولی این ظاهر قضیه است با جنبه دیگر آن هم می پردازیم
این نوع نقاشی ها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به روی مهارت هایی ذهنی عملی و حرکتی کودک تاثیر میگذارند که با توجه به این موضوع درس من به تعدادی از آن اشاره میکنم
اول اینکه یک کودک چه ذهنیتی در باره تراشه ها دارد که معمولا تراشه ها را به عنوان آشغال و دور ریختنی می بینند حال ما میخواهیم نگرش آنها را تغییر دهیم میخواهیم به تراشه ها در نگاه کودک هویت بدهیم اما چگونه ؟ معمولا برای این کار از تکنیک شبیه سازی استفاده میکنند یعنی مثلا یک تراشه مداد رنگی زرد که به صورت دایره قرار دارد را برای بچه ها به عنوان خورشید معرفی میکنیم یعنی چون تراشه مداد رنگی زرد به شکل دایره قرار گرفته تشبیه میشود به خورشید . این کار را با تراشه های مداد رنگی های دیگر میشود اجرا کرد مثلا تراشه های قرمز برای گل و...
تا این مرحله کودک از تراشه ها نگرشی دیگر به دست آورده ولی این کل جریان نیست چون درک فرمها برای کودک کمی مشکل است شما در تصاویر زیر می بینید که با تراشه مداد رنگی سبز یک درخت کاج ساخته شده خوب مسلما بایستی کودک شناختی از فرم درخت کاج داشته باشد و بتواند از طریق تراشه ها و تکه های تراشه ها فرم درخت کاج را به دست بیاورد یا فرم گل یا پروانه و....وقتی این مساله نیز برای کودک مشخص شد و او این را درک کرد نوبت به نظم و ریتم قرار دادن تراشه های مداد رنگی در نقاشی میرسد چون در این کار فرم قرار دادن تراشه ها نظم و ریتم قراردادن آنها در زیبایی نقاشی بسیار مهم است . و البته دقت در چسباندن و ریزه کاری های بعدی
با توجه به این سه موضوع مهم که به صورت مختصر بیان شد به سراغ اجرای درس امروز میرویم
با موضوعات ساده شروع کنید
بعد از اینکه تمرین شبیه سازی را با بچه ها اجرا
کردید حال به همه بچه ها موضوع یک شاخه گل
را بدهید و از آنها بخواهی با تراشه های رنگ قرمز یا نارنجی یگ گل بسازند ( مسلما
همه تراشه ها را به صورت دایره ای روی ورق خود می چسبانند کودکان میتوانند ساقه گل
را بار مداد رنگی سبز بکشند اما برگ آن را با تراشه های مداد رنگی سبز درست کنند و
بچسبانند .
این کار تنوع زیادی میتواند داشته باشد فقط فراموش نکنید مرحله به مرحله جلو بروید چون کودکان اول باید شبیه سازی رایاد بگیرند یعنی درک کنند که هر تکه از تراشه ها میتواند در نقاشی جای چه چیزی قرا بگیرد .توضیح بیشتر به عکس زیر دقت کنید.
در این تصویر اول کودک درک این را بدست آورده که حالت تراشه ها بایستی به چه صورت باشد تا القای دامن و لباس را به وجود بیاورد و این موضوع برای کودک بسیار مهم است بعد تنوع در رنگهای لباس دقت و نگاه کودک را تقویت میکند .
در مراحل بعدی شما میتوانید با کودکان موضوعات مختلف و متنوع دیگری کار کنید تا مهارات کودکان در این زمینه بیشتر و بیشتر شود فراموش نکنید در بعضی از موضوعات کودک میتواند از رنگ یا تکه های کاغذ نیز برای تکمیل نقاشی خود استفاده کند . و یا اینکه تراشه ها تکمیل کنند نقاشی باشند مثل تصویر زیر که نقاشی چهره کودک با مداد رنگی اجرا شده و موی سر آن با تراشه ها انجام شده است . من واقع نمیتوانم برای این تکنیک انتهایی تصور کنم چون هرنوع خلاقیتی میشود با این تکنیک ها انجام داد .
نتیجه گیری
اگر به چند نکته کلیدی این ترس توجه کرده باشید
قرار است دراین دس کودک با تراشه های وداد رنگی یم نوع نقاشی یا تصویر سازی کار
کند اما دانستن تکنیک برای کودکان به اسم تکنیک ختم نمیشود چون در این نوع نقاشی
کودک بایستی در فهمیدن فرم و شکل تراشه ها مهارت پیداکند و بتواند آنها را با
موضوعات نقاشی خود شبیه سازی کند بعد راعایت قرار دادن تراشه ها متناسب باریتم و
فرم موضوع نقاشی است و ور پایان توجه به خلاقیت های این کار که برای کودک بسیار
مهم است