آموزش تکنیکهای نقاشی کودکان

اینجا سایت اصلی هنر کودکان نیست

بازی و نقاشی درس 110

  • ۹۸۰



بازی و نقاشی

ارتباط بازی با نقاشی در پرورش ذهن خلاق .

 در این درس که در ادامه مطلب میخوانید میخواهیم ارتباط بازی با نقاشی را بررسی کنیم در این درس ما توجه زیادی به مقوله بازی به عنوان عامل بسیار مهم در پرورش ذهنی و شخصیتی کودک داریم و سعی میکنیم نقاشی کودک را به عنوان ابزاری برای توسعه بازی کودکان و پرورش خلاقیت آنها مورد بررسی قرار دهیم .لذ ا شما با مطالعه این درس و تحقیق بیشتر در این زمینه به این مهم بیشتر بها بدهید و سعی کنید برای  کودک معیار های نقاشی و بازی و خلاقیت را درستر طراحی و اجرا کنید چون ما با معضلی بسیار جدی در هنر کودکان و آموزش به کودکان روبرو هستیم که در آینده سعی میکنم راهکارها جبران این معضلات را مطرح کنیم .... شرح درس در ادامه مطلب  ... علیرضا قالیجاری  .... شما عضو خانواده ما هستید و کانال تلگرام ما را داشته باشید کلیک کنید      

درباره فواید بازی و نقش آن در پرورش جسم  و روح کودکان ، بررسی و پژوهش های زیادی انجام شده است و کارشناسان و پژوهشگران به این نتیجه روشن رسیده اند که بازی ، نیاز اولیه و ضروری کودکان است و هر چه امکان پرداختن آنها به بازیهای سالم و سازنده بیشتر باشد ،فکر و ذهن و جسم آنها بهتر پرورش می یابد و خصوصیت های اجتماعی آنها بهبود می یابد.

سالهای اولیه زندگی کودک، بازی نقش اصلی را در رفتار و عملکرد او دارد و البته  بازی تأثیر خود رابه مرور زمان و با رشد کودک نمود پیدا میکند . پس توجه به سالهای کودکی و تأثیر بازی، ضرورت بسیاری دارد. کودک هنگام بازی می تواند کشف کند چه کسی است و چه توانایی هایی دارد، دنیا چیست و چگونه خود را باید با محیط هماهنگ کند. بازی می تواند به کودک اعتماد به نفس دهد، بازی کردن بچه ها راهی است به سوی شکل گیــری شخصیتـی سالم و مفید. در نتیجه برای این که کودک در آینــده، زندگی خوب و بالنده ای داشته باشد، فرایند بازی بسیار ضروری است.

ما با انواع بازی برای کودکان آشنا هستیم از بازی تک نفره یعنی کودک با خودش تا بازی های دو نفره و چند نفره که بایستی بگوئیم هر کدام از این نوع بازیها تاثیر خاص خود را بر روی کودک میگذارد . در این فرایند بازی کودکانی که به بازیهای گروهی می پردازند خیلی بیشتر تاثیر پذیرخواهند شد چرا که کودکان درکنار همنوعان خود یاد میگیرند و تاثیر پذیر خواهند شد .

من قصد ندارم در باره  انواع بازهای چیزی بگویم چون مطمنا هستم شما به اندازه کافی با این بازیها آشنایی دارید . در اینجا میخواهم با یک بازی خاص کودکان که بسیار مهم است ولی متاسفانه به آن زیاد توجه نمیشود بپردازم و آن بازی کودکان و نقاشی است.

بله بازی و نقاشی یعنی کودک در جمع  کودکان هم سن و سال خود بازی میکند و در این بازی

تلاش میشود  با  کمک خطها و رنگها یک نوع بازی خاصی را به وجو آوریم  که  نتایج این نوع بازی بر روی شخصیت و هنر کودک نقش بسزایی داشته باشد.

همانطور که میدانید خود نقاشی یک نوع بازی برای کودک است که اگر بخواهیم دقیقتر بررسی کنیم در نقاشی کودک ما تلاش میکنیم تا با کنترل رفتار کودک و سمت وسو دادن به آن هم کودک بتواند بازی و سرگرمی خودش را داشته باشد و هم کار هنری خلق کند . اما در این نوع بازی ما دامنه فعالیت و تحرک کودک را بیشتر میکنیم . شاید در پایان کار اثری هنری را شاهد نباشیم ولی تاثیرگزاری این نوع بازی کمتر از خلق یک اثر نیست چه بسا در بعضی موارد بسیار بیشتر هم باشد .

در این نوع بازی ، خط کشیده – رنگ زدن – استفاده از توان حسی و حرکتی و... بسیار مورد توجه است  با مشاهده تصویر شما می بنید تنوع در استفاده از رنگ و نقاشی در بازی بسیار زیاد است .

یکی از مزیت های این نوع بازی در هنرکودکان از بین بردن ترس کودکان در استفاده از رنگها در نقاشی است . شما با این بازی کودکان را با رنگها بیشتر آشنا میکنید و چون کشیدن نقاشی دیگر به آن معنی متداولش نیست کودک با  جرات بیشتری از رنگها استفاده میکند (بازی میکند )

ضمن اینکه ترکیب رنگها را بیشتر لمس میکند این بازی روی روابطش با کودکان هم سن خودش تاثیر دارد در این بازی شما به کودکان یاد میدهید هر بازی جا و مکان خودش را دارد برای هر بازی متناسب با آن بازی  مکان را آماده کنید.

در هنر کودکان و نقاشی کودک عوامل زیادی میتواند به این روند آموزشی کمک کند که ما در این درس بازی را برای پیشرفت در هنر نقاشی بکار می بریم  و البته در آینده به دیگر راهکارهای موثر برای نقاشی و هنر کودک می پردازیم .

اشاره به چند بازی و نقاشی

1-    بازی با گوی و رنگ در جعبه خالی  (یک نفره ) در این بازی کودک رنگ های مختلفی را به صورت لکه ای توی جعبه قرار میدهد و یکی یا دو تا گوی را در جعبه می اندازد و با حرکت جعبه ، گوی ها از روی رنگها رد میشوند و این باعث میشود تا رنگها با هم ترکب شوند .

2-    بازی با گوی و رنگ در جعبه خالی ( چند نفره ) این بازی هم مانند بازی قبلی است ولی با این تفاوت که چند نفر در این بازی شرکت میکنند.

3-    بازی با دست و پا و کشیدن دایره . در این بازی کودک با دراز کشید روی مقوی بزرگ در حالی که به پا و دستش ماژیک وصل است سعی  میکند دایره ترسیم کند

4-    بازی پرتاپ گلوله های رنگی .در این بازی کودک پنبه یا اسفنج های آغشته به رنگ را به مقوای نصب به دیوار یار در فضای باز پرتاپ میکند.

5-    بازی گوی های رنگی و فوت کردن از طریق نی به گوی های رنگی

6-    بازی با ماشین های اسباب بازی و رنگها

7-    بازی رنگ بمال به کاغذ برای خردسالان

8-    بازی با گویه ای رنگی در کسیه های پلاستیکی برای خردسالان

9-    بازی نقاشی با کلاه قلمویی. در این بازی کودک بایستی با سرخود که کلاهی برسر دارد و روی کلاه قلم مویی نصب است سعی در کشیدن میکند  

 در پایان شما از ما بخواهید در چه زمینه هایی در وبلاگ مطلب قرار دهیم منتظر نظرات شما هستیم .

 

 

 



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی