آموزش تکنیکهای نقاشی کودکان

اینجا سایت اصلی هنر کودکان نیست

شیوه آموزشی رجیو امیلیا

  • ۳۵۰۰


آموزش هنر به کودکان با ساختار رجیو امیلیا

رجیو امیلیا یک رویکرد آموزشی برای کودکان است که در کل دنیا گسترش پیدا کرده است  .در رویکرد رجیو کودکان را موجوداتی بسیار باهوش –توانمند -شایسته و دارای رفتار خوب و مناسب اجتماعی میداند دراین رویکرد با توجه به اینکه تمرکز بر روی کودک است اما سه عنصر اصلی  ساختار رجیو امیلیا را تعیین میکند و آن کودک- مربی و والدین کودک هستند این ساختار آموزشی که برهمه جنبه های آمورشی و تربیتی کودکان می پردازد (علم – فرهنگ –تربیت – هنر و...) تلاش دارد با ساختای عملی به بهترین بازده برای آموزش کودک دست پیدا کند من در ادامه مطلب به آموزش هنر برای کودکان با بهره گیری از شیوه رجیو امیلیا می پردازم و سعی میکنم ساختار ساده و در عین حال مهم این رویکرد را برای هنر کودک به صورت کلی بیان کنم  من در حال حاضر به 5 کودک به همین روش به صورت حضوری و غیر حضوری آموزش میدهم .   علیرضا قالیجاری   آقای مهربان   (نام برند شرکت ) شما هم عضو کانال خانواده هنر کودکان باشید کلیک کنید   صفحه اینستا گرام هم داریم

                                         


رجیو امیلیا نام یکی از شهر های ایتالیا است که مرکز به وجود آمدن این رویکرد آموزشی است مبتکر این نوع آموزش آقای لوریس مالاگازی است او با تحقیق  و بررسی دیدگاه های کارشناسان و محققان فعال در حوزه کودک در سراسر دنیا وجمع بندی نهایی در این زمینه بنیان یک رویکرد و نگرش جدید آموزشی را بنا نهاد که به سرعت در سراسر دنیا گسترش پیدا کرد

نظریه لوریس با اندیشمندان دنیا مشترکاتی دارد که من به چند نمونه آن اشاره میکنم

رویکرد آموزشی رجیو از آن جهت که برفرآیند تفکر که بازده اصلی رشد شناختی است تاکید دارد و از کودک می خواهد مهارت های فکری اش را در موقعیت های مختلف به کار گیرد به نظریه برونر تمایل دارد.

رویکرد رجیو با نظریه روسو  که به فردیت کودک توجه می کند و به مربی نیز به عنوان راهنما و مشاهده گر می نگر، ارتباط نزدیکی دارد .

رویکرد رجیو  با نظریه فروبل  و از باب توجه به رشد اجتماعی کودک، خلاقیت و آفرینش هماهنگ است

در رویکرد رجیو مانند اندیشه ویگوتسکی و از جهت توجه به نقش تفکر و زبان برای ساختن نظریه و عمل متمایل است

در رویکرد رجیو و از جهت درک واقعیت ناشی از تجارب تعامل کودک با محیط و درگیری مستقیم با اشیا به نظریات دیوئی و پیاژه تقابل نزدیک پیدا کرده است

توضیح کوتاهی درباره ساختار رویکرد آموزشی رجیو امیلیا

در این رویکرد آموزشی کودک از راه گفتگو افکار و نظریات خود را منعکس میکند و از طریق نقاشی کاردستی بازی حرکت آهنگ ساختن شعر خوانی حرکات ریتمیک به کشف تجربه جستجو و پیدا کردن راه حل های مناسب میرسد

در این نوع آموزش چیزی به اسم برنامه مدون و از قبل تقسیم شده وجود ندارد و برنامه ها و آموزشها بر مبنای روحیات عواطف نیازها و توانایی کودکان تعیین میشود در این نوع آموزش  یاد دادن و یادگیری دو عنصر جدا نشدنی از هم و ارتباط و یادگیری در یک فرایند آموزشی همراه همدیگر هستند .

در این رویکرد رجیو با توجه به اینکه تمرکز بر روی کودک است اما به ارتباط و گسترش ارتباط با محیط-  افراد و... بسیار اهمیت میدهد در این رویکرد ارتباط یک نوع آموزش است که من در آموزش هنر برای کودکان یکی از شاخصه های اصلی ر ا بر این پایه قرار داده ام  لوریس مالاگازی اهمیت این ارتباط بین کودک و بزرگسالان و مربی و محیط را مانند بازی پینگ پنگ میداند که مهارت دو طرف باعث میشود بازی جذابتر و بهتر انجام شود  او اعتقاد دارد روابط بین کودک مربی پدر و ماد باید قوی و مثبت باشد و یک نوع تعامل دوطرفه است یعنی مربی با کودک ، کودک با مربی ، مربی با پدرو مادر ، پدر و مادر با مربی و کودک با پدر و مادر و برعکس .

در این فرایند آموزشی مربی نه تنها آموزش میدهد بلکه یاد هم می گیرد و همه سه وجه این رویکرد در حال یاد دادن و یاد گرفت هستند

در رویکرد آموزشی رجیو اعتقاد براین است که کودکان با صدها زبان حرف میزنند با صدها زبان ارتباط برقرار میکنند و با صدها روش میشنوند در رجیو اعتقاد بر این است که کودک فقط عقل نیست بلکه ترکیب از عقل – احساس – حرکت – فیزیک روابط اجتماعی و... است و هماهنگ شدن این عوامل کودک را به سمت انسان شدن سوق میدهد

در رویکرد رجیو محیط یک نقش اساسی را ایفا میکند و در واقع به عنوان معلم سوم (بعد از مربی و والدین کودک ) شناخته میشود در این رویکرد محیط فقط یک  فضای فیزیکی نیست  فضایی است که در آن کودک از گوشه گوشه آن می آموزد و از آن استفاده میکند حال این مکان مدرسه یا خانه و یا هر جای دیگر باشد در محیط رجیوهر آنچه که وجود دارد یک دلیل خاصی وجودی برای او تعریف شده است وبر مینای همان محیط آموزگار سوم کودک خواهد بود  محیط شهر برنامه های تلویزیون رادیو نمایش و هر آنچه در داخل محیط شهر کودک می بیند بر او تاثیر میگذارد در محیط آموزشی رجیو ما فضای خالی و ساکن نداریم هر آنچه هست به فکر و ذهن و تحرک کودک کمک میکند

در این رویکرد توجه به رشد عاطفی کودک برای همه آنهایی که رجیو را قبول داشتند یک اصل مهم شد و هنر یکی از ابزار بروز و رشد این خصیصه کودک قرار گرفت آن هم از طریق نقاشی موسیقی رقص و...

در مراکز رجیو هنر به عنوان هنر برای خود و برای بیان احساس مورد استفاده قرا میگرفت یعنی هنر به صورت ابزاری برای شناخت کودک به کار برده میشود  و هیچ اصراری ندارند که کودک هنرمند شودبلکه آنها از طریق هنر میخواهند او را بشناسند تا در زمان مناسب به او کمک کنند .

در رویکرد رجیو مراحل زیادی وجود ارد که من به بعضی از آنها اشاره کوتاهی میکنم وبعد به سراغ شیوه آموزش هنر خودم به این سبک می پردازم

قالب های پروژه ای  

در رویکرد آموزش رجیو قالب آموزش پروژه ای نقش مهمی در یاد گیری کودکان ایفا میکند که من بارها در آموزش های خود در این وبلاگ به آن اشاره کرده ام مثل پروژه اقیانون – دایناسور و..

چون رویکرد رجیو بر مبنای اکتشاف بنا شده است و این اکتشاف قدرت هاو توانایی های پنهان کودک را نمایان میکند و باعث بروز مهارت های زیادی در حوزه های مختلف فرهنگی ادبی علمی و هنری کودک میشود وقتی در قالب پروژه ای کار میشود هر چیزی میتواند به کودک کمک کند موسیقی تصویر فیلم بازی گفتگو شعر خانی نمایش و... و همه اینها در بروز شناخت کودک بسیار مهم است

مستند سازی

در مراکز آموزشی رجیو چه کوچک و چه بزرگ متند سازی یکی از کارهای اساسی است مستند سازی یعنی اینکه مربیان از فعالیت هایی مختلف کودکان عکس – فیلم صوت و.. جمع آوری کنند تا بعدا بتوانند در تحقیق و بررسی از این کارها به راهکارهای مناسب دست پیدا کنند .

جلسات والدین

 تعلمل با والیدن به عنوان یکی از پایه های اصلی این رویکرد آموزشی بسیار مهم است چرا که همانطور که قبلا گفته شد کودک و مربی با والدین کودک یا تعامل دو طرفه دارند و آنها بایسای در روند یاد گیری وآموزش دهی توجیح و هم سو باشند .

و دها مورد دیگر....


روش هنر بارویکرد جیو امیلیا

در این روش آموزشی که من با توجه به ساختار رویکرد آموزشی رجیو امیلیا طراحی و اجرا میکنم و در اینجا فقط به صورت کلی به آن اشاره میکنم تعامل سه عنصر اصلی یعنی کودک -خودم (مربی ) و والدین کودک بسیار مهم است و نقش همه در روند آموزش کودک به صورت جدی اجرا میشود

در این آموزش رنگها وسایل مختلف موسیقی شعرخوانی آواز و رقص های خاص کودکان از ارکان آموزش به حساب می آیند من در آموزش هنر به کودکان با موضوعات به عنوان یک ساختار پروژه ای برخورد میکنم و قرار است موضوع جزیی از پروژه باشد مثلا در یک پروژه نقاشی کودک شعر خوانی موسیقی بازی تحقیق گفتگو و حتی انتقال آموزه ها از کودک به والدین اهمیت خواهد داشت

در این روش زمان تعیین کننده نخواهد بود چون کودک با توجه به جذابیت های هر کلاس فعالیت خود را ادامه میدهد گاهی با یک ساعت و گاهی با بیش از 3 ساعت .

حتی در این روش موضوع نقاشی را کودک تعیین میکند یعنی در واقع نوع گفتار من و جریانی که من از ابتدای کلاس به وجود می آورم به سمت کشیده میشود که کود به صورت غیر مستقیم به موضوع خواهد رسید و وقتی من از او موضوع را می پرسم دقیقا به همان که من مد نظر دارم اشاره خواهد کرد

در آموزش هنر به شیوه رجیو من سعی میکنم هنر درمانی کودکان به والدین منتقل شود و اگر احیانا مشکلی باشد حل شود .

بازدید از شهر از پارکها و مناطق دیدنی یکی از برنامه های کلاس هنر خواهد بود مثلا در موضوعی که در کلاس به آن به طرق مختلف پرداخته شده در محیط شهری به عینه کودک با آن موضوع روبرو میشود و سعی میکند با آن موضوع تعامل پیدا کند .

با توجه به زیاد شدن مطلب  در آینده این روش هنری را به صورت کامل در اختیار دوستان قرار خواهم داد

  



 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی