آموزش تکنیکهای نقاشی کودکان

اینجا سایت اصلی هنر کودکان نیست

موضوعات مذهبی در هنرکودکان آری یا نه ؟

  • ۷۰۶



موضوعات مذهبی در هنرکودکان آری یا نه ؟

 

این بحث یکی از مهمترین و حساسترین موضوعات در حیطه کودکان است چرا که در هنرکودکان یکی از زمینه هایی که به آن توجه نشده و یا کمتر توجه شده بحث مذهب در هنر کودکان است . ما به دلیلی چند خیلی به این مقوله توجه نداریم از جمله :

نداشتن گاهی کافی از چگونگی آموزش در این زمینه

تصور اشتباه از وجود محدودیت های مذهبی

نداشتن اصولی برای آموزش

در تمام جوامع غربی کودکان با مذهب به روشهای زیادی آشنا میشوند و هنر و مذهب برای کودکان یک امر طبیعی محسوب میشود مثلا صلیب که نشانه مسیحیت و به صلیب کشیدن حضرت مسیح است مربیان با ترکیب هنر با این نماد آن را بصورت زیبا به کودکان معرفی میکنند  و کودکان از همان زمان به قداست و اهمیت مذهبی آن پی میبرد یا اینکه در روزهای یکشنبه در مجاورت کلیسا کلاسهای آموزش نقاشی مذهبی برگزار میشود و کشیش با بیان کودکانه برای بچه ها از زیبایی های کتاب تورات یا انجیل صحبت میکند . بقیه در ادامه مطالب بخوانید و اگر دوست داشتید نظر خودتان راثبت کنید .                                          علیرضا قالیجاری     با کانال ما همراه باشید

و هزاران نمونه که در کشورهای پیشرفته با آگاهی کامل کودکان را با مذهب آشنا میکنند .

اما ما نگاهمان به بحث مذهب  برای کودکان یک نگاه خاص و خشک دینی است در صورتی که مذهب برای ما جز خوبی و زیبایی نیست خدا همواره انسانها را به مهربانی و نیکی سفارش میکند همواره از بنده های خوب خود نام میبرد و همیشه سفارش میکند به پدر و مادر نیکی کنید و گناه نکنید .و هزاران  سفارش زیبا که متاسفانه به آنها توجهی نداریم .

ما فکر میکنیم دادن موضوع نقاشی به بچه ها در این زمینه مشکل ساز خواهد بودو این نگرش بخاطر این است که مربی به بحث مذهبی نگاهی سطحی و ظاهری دارد مثلا موضوع  عاشورا را در همان صحرای کربلا و شهادت و آتش سوزی خیمه ها می بیند (این را من از هزاران نقاشی و کار برگ مربیان دیده ام ) در صورتی که مفهوم عاشورا و پیامهای آن بسیار بیشتر از اتقاق ظاهری آن است . ما با عدم آگاهی بجای اینکه به اصل پیام اشاره کنیم و کودکان را با دین اسلام و بطن زیبای آن آشنا کنیم میخواهیم با رفع تکلیف یا فرار از این مهم کار را تمام کنیم و نقاشی هنر در این زمینه مختصر شده به نقاشی های آماده برای رنگ زدن بچه ها که هیچ پیامدی و کارایی ندارد .

در آشنا کردن بچه ها با دین و مذهب بهتر است با اشاره به زیبایی های دین گرایش بچه ها به این موضوعات را بیشتر کنیم و پیامهای خداشناسانه آن بپردازیم نه بحث ظاهری.

ما تلاش کنیم لیستی از درسهای قرآن و نکات آموزشی و دینی آن را تهیه کنیم و ضمن بیان اینکه دین دین خوبی هاست به این خصایص نیک و خوبی ها بپردازیم .

ما میتوانیم مفاهیم و نکات مهم قرآن را استخراج کنیم و با این توضیح مثلا خدا فرموده به پدر و مادرتان نیکی کنید حال این موضوع و به تصویر کشیدن پدر و مادر و کمک کودکان همان تعالیم دینی است .

چرا ما نباید در مسجد کلاس نقاشی نداشته باشیم .

همه این کارها فقط بخاطر این است که کودک از طریق مفاهیم زیبا و ارزشی با دین خودش آشنا شود و در زندگیش از این مفاهیم استفاده کند

امیدوارم توانسته باشم اصل مطلب را به شما دوستان منتقل کنم امیدوارم با نظر دادن در قسمت پایین همین صفحه ما را در آموزشها یاری بفرمایید .

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی