-
پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱ ب.ظ
-
۲۳۷۱
در این درس ما بادرختان میخواهیم یک تامل نزدیک داشته باشیم حال اگر در نزدیکی شما درختی پارکی یا باغی هست کلاس نقاشی کودکان را منتقل کنید آنجا و با کودکان 5 کار خلاقانه را انجام دهید این 5 کار خلاقانه را میتواند در 5 روز اجرا کنید یا در سه روز اجرا شوددرس امروز بسیار جذاب ،جدید و بسیار خلاقانه است که ضمن انجام کار هنری به اهدافی که بسیار مهم است دست پیدا میکنیم از این رو به آموزشهای من در این وبلاگ با یک دید کلیشه ای نگاه نکنید و بدانید پشت هر کدام از این آموزشهای یک جریان هنری کودکانه خلاقانه و جدید قرار دارد .حال درس امروز را با اهداف و نکات اجرایی در ادامه مطلب بخوانید .من آموزشهای خودم را با نام برند شرکتم به اسم آقای مهربان به شما تقدیم میکنم و به شما پیشنهاد میکنم برای اطلاع از آموزشهای جدید من عضو خانوده کانال تلگرام هنر کودکان باشید صفحه اینستاگرام هم داریم .
شما بدانید خلاقیت با تفکر باز و ذهن خلاق بوجود می آید وقتی که ما به موضوع نگاه می کنیم و عمیق فکر می کنیم راهکارهایی را برای آموزش به کودکان طراحی می کنیم این راهکارها گاهی به نفس هنر برمیگردد یعنی ما می خواهیم هنر را به کودکان آموزش دهیم و گاهی هم اهداف دیگری را مد نظر داریم که میتوان تقویت مهارت های جسمی روحی مهارت های اجتماعی همکاری گروهی و... را نام برد. گاهی هم ما با یک آموزش میخواهیم شخصیت اجتماعی یک کودک را به او بیشتر نشان دهیم یعنی یاد بدهیم کودک در جامعه باید به چه صورت رفتار کند و وظیفه او درقبال خانواده جامعه محیط و.. چیست. آموزش هنر برای کودکان یک مقوله بسیار پیچیده است خیلی از آدمها به هنرکودکان به عنوان زمانی برای پرشدن اوقات فراغت کودک نگاه میکنندکه این نگاه یعنی نابودی زمان وفکر کودک.
طبیعت مادر همه هنرها است اکثر هنرمندان بزرگ، نقاشان ،فیلم سازان ،عکاسان و... اولین کارهای خود را از طبیعت الهام گرفته و یا مستقیماً در طبیعت اجرا کرده اند ما می خواهیم طبیعت برای کودک حکم خانه ای باشد که بتوانند درآن بیاموزند میخواهیم کودکان در طبیعت ضمن بازی کردن به اهمیت درختان بوته ها زمینه سبز هوای پاک فضای تمیز پی ببرند من معمولا در آموزش ها به دنبال شعار دادن نیستم یعنی نمی خواهم به بچه هاموضوعات کلیشه ا ی بدهم مثلا فضای سبز را تمیز نگه دارید یا با درختان مهربان باشیداین موضوعات در جای خود خوب هستند ولی برای کودکان کافی نیستند از این رو من آموزشهای خودم را به صورت غیر مستقیم به کودکان میدهم و با مشخص کردن اهداف سه گانه هر آموزش سعی میکنم از دریچه های جدید و لطیفتر به موضوع بپردازم که برای کودکان جذابتر و گیراتر باشدمثلا وقتی یک کودک در منزل بتواند با مادر خودش یا پدرش نقاشی بکشد برای کودک ارتباطی که برقرار می شود و حسی که بین او و والدینش به وجود خواهد آمد مهم تر است یا در موضوع نقاشی دیواری وقتی کودکی با دوستان خود نقاشی دیواری کار می کند ضمن اینکه نقاشی او بهتر و آموزش های او کامل تر می شود می آموزد دوستی و همکاری چه جایگاهی برای او خواهد داشت
از این رو آموزش ها ما بار فرهنگی علمی معرفتی و شناختی آن نیز برای ما به اندازه خلق اثر هنری توسط کودکان مهم است اگر شما به ظاهر آن موضوع نگاه کنید فکر می کنید موضوع کم اهمیت و شاید بی معنی باشد ولی اگر به بطن آن موضوع و آموزش پی ببرید به اهدافی که من به آنها اشاره کردم و در ادامه اشاره خواهم کرد خواهید رسید در این درس میخواهیم کودکان در طبیعت با درخت ارتباط نزدیک تری پیدا کند درخت را حس کند به درختان بکشد و حرف بزنند و در کنار درخت کار هنری انجام دهد هدف اصلی من در این آموزش ضمن اینکه می خواهم مهارتهای هنری مهارتی اجتماعی کودک تقویت شود به این مهم که به آن اشاره کردم نیز برسم.
شروع آموزش
یکی از آموزش های خلاقانه با این موضوع این است که کودک از بافت درخت بتوانند به وسیله مداد رنگی یا پاستل نقاشی بکشد بدین گونه که کاغذ خودرو روی تنه درخت نصب میکند و با مداد یا پاستل خیلی آرام روی آن میکشد کودک با این کار بافت درخت را روی کاغذ خود ترسیم می کند و چون پوست درخت به صورت برجسته و فرورفته است با این کار کودک به بافت درخت خواهد است در ادامه همین کار کودک میتواند بعد از برداشتن کاغذ از روی درخت با توجه به ایده هایی که دارد یا شما به او کمک میکنید از این بافت در کارهای هنری دیگر استفاده کند مثلا همین بافت برای او شبیه زمین شود و روی آن طراحی های دیگر اجرا کند و...
در کار بعدی روی درخت تنه درخت پارچه و یا گونی بچسبانیم و از کودک می خواهیم با رنگ های گواش و
با دست خود رنگ ها را روی گونی یا پارچه بمالد با این کار کودک برجستگی و فرورفتگی های تنه
درخت را حس میکند و تلاش می کند و با رنگ های مختلف برجستگی ها و شیارها را رنگ آمیزی
کنند.
در کاربعدی میخواهیم با کودکان روی تنه درخت صورت یک آدم را با خمیر های خوراکی شبیه سازی کنید از این رو خمیر خوراکی را که قبلاً در منزل آماده کرده ایم در پارک و فضای سبز به کودک می دهید و او سعی می کند صورتک را با خمیر روی تنه درخت درست کند به صورت نیمه برجسته و از شاخ و برگ کوچک درختنان و سنگریزه ها برای کامل کردن صورتک استفاده کند در پایان از کار بچه ها عکس بگیرید.
در کاربردی میخواهیم با میوههای خشک شده که در منزل آماده کرده و همراه خود آورده ایم با کودکان باز شبیه سازی صورت آدم را داشته باشیم در این کار کودک متناسب با ایده ای که برای صورت آدم دارد از میوه های خشک شده استفاده می کند در این کار خلاقیت و آزادی کودک با راهنمایی شما میتواند آثار زیبایی را به وجود بیاورد
درکار بعدی میخواهیم کودکان روی شاخه های خشک شده درختان که توسط باغبان پارک بریده شدهاند و یا اینکه شما از قبل تهیه کرده اید نقاشی بکشند در این کار کودک با آزادی و خلاقیت خود با رنگ گواش و قلمو یک شاخه خشک شده را رنگ آمیزی می کند.وسعی میکنداز رنگ های شاد و متنوع در رنگ آمیزی استفاده کند به او آموزش دهید که از اشکال فرم ها در رنگ آمیزی خود استفاده کند
و آخر کاری که من به
شما معرفی می کنم نقاشی روی تنه درختان به وسیله رنگهای گیاهی و یا گواش است که به
درخت آسیب نمیرساند در این کار ضمن زیبایی
در درخت یک نوع کار خلاقانه با بچه ها اجرا میشود البته برای این کار
بایستی از مسئولین پارک اجازه بگیرید