آموزش تکنیکهای نقاشی کودکان

اینجا سایت اصلی هنر کودکان نیست

موضوع نقاشی و تجسم فانتزی کودکان درس 88

  • ۱۰۵۸



موضوع نقاشی و تجسم فانتزی کودکان  

درباره موضوع در نقاشی و اهداف آن قبلا صحبت شده است این بار میخواهیم توجه شما مربی یا ولی گرامی را به یک موضوع به نام تجسم فانتزی در موضوع نقاشی  جلب کنیم  در عالم واقعی هر آنچه را ما می بینیم به صورت واقعی و بدون هیچ کم و کاستی مشاهده میکینم ولی در عالم نقاشی بخصوص نقاشی کودک دیگر واقعیت مفهوم خودش را از دست میدهد بقیه بحث در ادامه مطالب بخوانید    علیرضا قالیجاری     با کانال ما همراه باشید ... در واقع این فکر و دنیای کودک است که واقعیت را تعریف میکند در دنیای هنر کودکان بخصوص نقاشی کودک همواره هر آنچه را که می بیند دوست دارد به آنگونه که می پسندد ترسیم کند . تغییر میدهد کم و زیاد میکند و در بعضی مواقع به موضوع هویت دگر می بخشد. یکی از کارهای که کودک خیلی در نقاشی به سراغ آن میرود و از آن لذت می برد فانتزی سازی در نقاشی است یعنی برای موجودات اجسام و...هویت ظاهری می بخشد و به آنها شخصیت میدهد مثلا برای خورشید چشم و دماغ و دهن قرار میدهد و به آن خورشید خانم میگوید برای یک سیب نقش یک آدم را تصور میکند و .. هزاران مورد که شما حتما دیده اید ... حتی کارگردانان سینما هم از این سلیقه و خواسته بچه ها غافل نبودند و انیمیشن های فانتزی زیادی در این خصوص ساخته شده .

بعضی از مربیان این تخیل فانتزی را برای کودک مناسب نمیدانند و دوست دارند کودک هرچه سریعتر در نقاشی به واقعیت نزدیک شوند .. باید بگویم که فانتزی یکی از جنبه های بسیار زیبا و مفید برای کودک و نوجوان است چرا که خلاقیت یک کودک از زمانی شروع میشود که جرات پیدا کند در واقعیت پیرامون خود یک تغییر خاص به وجود آورد دنیای فانتزی یک کودک سرشار از خلاقیت های تازه و نو است یک کودک در دنیای فانتزی کودک درون خودش را زنده نگه میدارد . کودکی با چنین مشخصاتی بسیار خوش فکر – طنز پرداز – با درک و خوشحال خواهد بود .

اما این نکته را بایستی بدانید که مربی یا ولی با هدف و برنامه های خاص به این دنیا سمت و سو می بخشد دنیای فانتزی کودک را متناسب با سن او رشد دهد تخیل و اورا تقویت کند ارتباط کودک را با اشیا- موجودات – و هر آنچه در اطراف اوست شکل تازه ای ببخشد و سپس از او یک کودک و نوجوان خلاق به وجود آورد

با این توضیح شما از کودکان بخواهید دنیای فانتزی خود را نقاشی بکشند مثلا میوه ها را هر طور دوست دارند رنگ بزنند- برای اشیا حیوانات و میو ه ها شخصیت پردازی کنند نقاشی فانتزی آنها را بکشند  و برای هر کدام اسمی قرار بدهند و داستانی بنویسند و این گونه یک کودک خلاق در عالم فانتزی  رشد میکند . این درس را در چند نوبت و با هدف تکرار کنید و ببینید نتیجه کار چه میشود .

توجه کنید تا میتوانید انیمیشن ببینید با کودکان در کلاس کارتون نگاه کنید و از آنها بخواهید صحنه ای از آن را برایتان نقاشی کنند .



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی