آموزش تکنیکهای نقاشی کودکان

اینجا سایت اصلی هنر کودکان نیست

هنر پایه ششم

              
اطلاعیه : خرید 10 کتاب به صورت پی دی با تخفیف 80 درصدی فقط 40 هزار تومان .. برای خرید به شماره من واتساپ پیام بفرستید لینک  برای اطلاعات بیشتر                    

 

********************************************************************

 

    شیوه نامه آموزش هنر به کلاس ششمی ها
هنر و جهان بیرون از مدرسه

در این صفحه قرار است با توجه مقطع سنی کلاس ششمی ها و با توجه به آموزشهای نوین و متناسب با متد روز دنیا در خدمت مربیان هنر این پایه تحصیلی باشیم . این مجموعه آموزش با عنوان هنر و جهان بیرون از مدرسه کودکان را با یک دنیای جدید هنری آشنا کند که در این دنیای جدید کودکان هم هنر می آموزد و هم خلاقیت خود را بالا می برد و به مرور وارد دنیای خارج از مدرسه میشود این سری آموزش از اول اسفند 96  در این وبلاگ به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت و برای اطلاع از زمان آموزش  عضو کانال تلگرام ما باشید که لینک آن در زیر قرار دارد 

                                 کانال تلگرام ما یک کانال معمولی نیست

 

 

 

 

 

 

 

شیوه نامه آموزش هنر  برای کلاس ششم

 

هنر و جهان بیرون از مدرسه

                      

مدرس : علیرضا قالیجاری

 

 

به راستی نگرش ما برای ورود بچه ها به جهان خارج از مدرسه و خانه چیست ؟ آیا تا به حال به این اندیشیده اید که یک کودک چگونه و در چه زمانی میتواند وارد جامعه شود و آیا با ورود او چه پیامدهایی را میتوان شاهد بود یک کودک  تا سن 12 الی 13 سالگی بیشترین وقت خود را در مدرسه و منزل میگذاراند ولی به مرور توجه و کنجکاوی او باعث میشود به جهان پیرامون خود (جامعه ) واکنش نشان دهی او به دنبال دیدن و آموختن و تجربه کردن است . او میخواهد روابط اجتماعی خود را گسترش دهد و...

حال شاید تعجب کنید که این موضوع چه ارتباطی با هنر بچه ها دارد ؟ بایستی بگویم به نظر من که سالها به عنوان مربی و کارشناس هنر کودکان با بچه ها کار کرده ام ،هنر میتواند بستری مناسب برای روابط اجتماعی و فرهنگی و.. باشد بچه ها با هنر میتوانند بیاموزند خلاق باشند ارتباط برقرار کنند و تجربیات خود را منتقل کنند و از تجربیات دیگران استفاده کنند .

بچه ها  با هنرمیتوانند به اوج کمال و انسانیت و اعتماد بنفس برسند به شرطی که مسیر هنر به کلاس و چند جلسه نقاشی ختم نشود . من در این شیوه نامه سعی کردم که با توجه به متد آموزشی روز دنیا مسیری  را برای شما ترسیم کنم که شما با بچه ها در این مسیر ضمن آموختن و خلاقیت و مهارت ها لازم برای زندگی به مرور بجه ها را نسبت به خانواده و محیط خانه و مدرسه و در پایان شهر و کشور خود با مسئولیت پرورش دهید .

میخواهم کودکان استارت شخصیت واقعی خود را در این مقطع سنی شرع کنند و آماده شوند که به مرور زمان و بعد از چند سال وارد جامعه به عنوان یک شخصیت مفید و واقعی  شوند.

شاید یکی از مهمترین گروه های سنی در زمینه هنر کلاس های ششم هستند این گروه سنی به واسطه اینکه مراحل دبستان را پشت سر گذاشته اند وارد مرحله ای جدید ازدرس و زندگی شده اند که خود را آماده میکنند برای اینکه در یک فضای آموزشی جدید در سال آینده قرا گیرند این گروه ا ز بچه ها با ۵ سال آموزش در مقطع اول تا پایان پنجم دبستان وارد یک مقطع شده اند که به نظرم بایستی خود را آماده کنند برای دوره جدید تحصیلی . قبلا کلاس ششم نداشتیم  و یک کودک بعد از مرحله دبستان وارد راهنمایی میشد که نگرشی خاص برای هنر آنها معمولا در نظر گرفته میشد مثلا کتاب هنر داشتند اما با شروع کلاس ششم جای هنر برای این مقطع خالی ماند و خیلی به آن پرداخته نشده است .

خیلی از اولیا فکر میکنند وقتی فرزند آنها به این سن میرسد دیگر نقاشی و ..هنر برای او لازم نبست تصور آنها از هنر سرگرمی و بازی است که البته نباید هم به آنها خرده گرفت چون واقعا نگرشی منطقی بر هنر کودکان در جامعه آموزشی ما نیست  و تصور میکنند خواندن زیاد و ... حرف اول را میزند

ما به بچه ها این مقطع سنی میخواهیم با نگاهی جدید و با دریچه ای نو هنر را به آنها معرفی کنیم من در این شیوه نامه میخواهم روی چند موضوع تکیه کنم و از شما هم میخواهم این چند اصل را فراموش نکنید .

الف : نقاشی با نگرش به متد روز دنیا به عنوان ارتباط با دیگران و بیان خاص تصویری آن

ب:آشنایی با مفاهیم و عناوین تصویری  در محیط شهری و مسکونی

پ: آشنایی با هنرتزئینی و کاربردی به عنوان فراگیری فن و مهارت

ت: توجه بچه ها  به عنوان افراد این جامعه که نسبت به خود ، خانواده ، مدرسه و جامعه  مسئول هستند.

حال با توجه به این چند اصل  ما سعی میکنیم ضمن توضیح هر بخش به صورت خلاصه به بیان آموزش های هر کدام بپردازیم و همین ابتدا از شما میخواهیم ذهنیت خود نسبت  به آموزشهای متداول و تکرار پاک کنید چون در این شیوه نامه قصد داریم دریچه نو به هنر کودکان را با کمک شما باز کنیم .

دراین مقطع سنی  که بچه ها12 سال تا 13 سال را شامل میشود بحث هنر و آموزش های هنر سمت وسوی جدیدی به خود میگیرد چرا ما میخواهید کمی در این خصوص با جدیدیت بیشتری کار کنیم

در این مقطع سنی بچه ها نسبت به جامعه و .. دیدگاهشان تغییر یافته دیگر آن کودکان اول دبستان نیستند که فقط به بازی و سرگرمی مشغول شوند این بچه ها حال نسبت به جامعه خانواده و دوستان خود عکس العمل نشان میدهند حرفها و نگرش دیگران برایشان اهمیت دارد آنها میخواهند بیشتر بدانند و حس رقابت و توجه به آنها بیشتر شده است . همانطور که قبلا گفته شد در این مقطع ما نقاشی ودر کل هنر کودکان را با یک نگرش جدید با متد روز جهان  آموزش میدهیم میخواهیم بچه های این سن اگر نقاشی میکشند بدانند که نقاشی و هنر در زندگی و فکر آنها چه نقشی دارند . برای این بچه ها  هنر کم کم به عنوان ابزاری برای قدرتمند شدن، آموختن حرفه و خلاق شدن خواهد بود این بچه ها آماده میشوند تا بیشتر در جامعه باشند و بیشتر در جریان رودخانه جامعه قرار گیرند. سعی شده تا بیشتر از مفاهیم دروس کلاس ششم استفاده شود که بچه ها همسو با دروس خود نیز پیش بروند و بدانید این شیوه نامه  برای اولین با در ایران اجرا میشود .

آموزش نقاشی

در این گروه سنی ما میخواهیم بچه ها  را با طراحی ساده و طراحی مفهومی آشنا شوندو تکنیک هایی مثل رنگ روغن، اکرولیک تلفیق مواد باهم را فرا بگیرند  روی طراحی آنها تاثیر بگذاریم به آنها یاد بدهیم هنر نقاشی با حس و عاطفه آنها ارتباط مستقیمی دارد و با این حس میتوانند بیشتر با جامعه و محیط ارتباط برقرار کنند وبر جامعه و خانواده تاثیر بگذارد .

در همین ابتدا یاد آوری کنم که نقاشی در این مقطع

سنی دو قسمت دارد .یکی ظاهر نقاشی  کشیدن

بچه ها و دوم مرحله بعد از نقاشی  است که بچه ها به

کمک همان نقاشی بر محیط و جامعه ارتباط برقرار

میکنند .

 

طراحی

ما میخواهیم با طراحی شروع کنیم به آنها یاد بدهیم خوب ببینند خوب لمس کنند و در آخر با طراحی به بیان احساسات و عواطف خود بپردازند

طراحی ساده

در ابتدا به آنها با زبان ساده مفهوم طراحی را بگوئید و در یکی دو جلسه ابتدایی از آنها بخواهید از روی اشیا و اجسام و آدمها برای شما طراحی کنند .در جلسات بعد درباره طراحی مفهومی به صورت ساده توضیح دهید . لازم به ذکر است در این شیوه نامه مجالی برای شرح کامل دروس طراحی و نقاشی نیست و من تلاش میکنم سمت و سو را نشان بدهم از این رو مربی گرامی با توجه به شناخت و مهارت خود مطالب ساده و مورد نیاز و قابل فهم را به بچه ها بیاموزید مثلا :

استفاده از خطوط ساده – سایه روشن در طراحی – دور و نزدیک بزرگ و کوچک – تناسب در اندازه ها و...

کتابهای زیادی جهت آموزش مقدماتی طراحی هست که میتوان از کتب فروشی ها تهیه کرد فقط یاد آوری میکنم مطالب ساده و قابل فهم برای بچه ها مد نظر است .

طراحی مفهومی :

طراحی مفهومی به طراحی گفته میشود که هنرمند از طریق طراحی مفهوم و حسی را به مخاطب منتقل کند مثلا وقتی شکل یک تنه درخت را طراحی میکنید شما فقط حس طبیعت را به مخاطب میرسانید ولی اگر در کنار این تنه درخت پیچکی را که به درخت چسبیده و دور درخت سبز شده و به بالا رفته را طراحی کنید حس و بیان دوستی و هم زیستی دوستانه را به مخاطب میرسانید . ما میخواهیم مفاهیم را به صورت غیر مستقیم به بچه ها باموزیم از این رو شما میتواند در این کلاس روی موضوعات زیر کار کنید .

دوستی –محبت –آرامش  - صلح – فداکاری – و....

حال در کار عملی با بچه ها شما میتوانید موضوع را مطرح کنید و بچه ها  طراحی کنند یا اینکه در محیط کلاس موضوع را چیدمان کنید و کودک با تغییر در چیدمان و کم وزیاد کردن وسایلی که شما قرار داده اید مفهوم را طراحی کند. این نوع طراحی بایستی با دقت و برنامه ریزی انجام شود تا کودکان به مرور به بیان طراحی مفهومی برسند .

به نمونه های زیر دقت کنید .

در کلاس تعداد گلدان میوه شاخه  پارچه و... قرار دهید و سعی کنید بچه ها بیاموزند ضمن اینکه آن چیدمانی را که شما قرار داده اید را با دقت ببینند میتوانند در طراحی با اضافه و کم کردن آن موضوع را ترسیم کنند در طراحی مفهومی آزادی عمل در تغیر کم و زیاد کردن فرمها و اشکال وجود دارد . به تصویر زیر نگاه کنید

 

جلسه نقد و بررسی طراحی ها

یکی از کارایی که میخواهیم در این مقطع سنی نهادینه کنیم  تفکر نقد پذیری و اینکه نقد و بررسی طراحی های بچه ها  توسط خود آنها انجام شود . البته منظور من ایراد گرفتن ویا تشویق بی مورد نیست .شما نقاط قوت کار بچه ها را به آنها بگوئید و بچه ها عادت کنند که در باره کار خود نظر بدهند بعد از مدتی این نقد و بررسی باعث میشود بچه ها بیشتر صحبت کنند و بیشتر بیاموزند . بعد از مدتی نقد و بررسی مکتوب را با بچه ها آموزش دهید تا نگارش را نیز یاد بگیرند

کلاس طراحی میتواند هفته ای دوبار اجرا شود و هر جلسه با توجه به مفاهیم کلاس و یا موضوعاتی که به این مقطع سنی نزدیکتر است اجرا شود  

 

به سایت جدید من مراجعه کنید www.artkoodak.ir

                              کانال تلگرام ما یک کانال معمولی نیست

 

                                                         علیرضا قالیجاری

                                                              بهمن 96