آموزش تکنیکهای نقاشی کودکان

اینجا سایت اصلی هنر کودکان نیست

سفالگری برای کودکان بخش اول درس 104

  • ۱۱۱۸۰



سفالگری برای کودکان بخش اول

دنیایی که سرشار از خلاقیت است دنیای ناب و زیبای کودکان است . دنیای کودکان دروازه هایی دارد که دانستن و فهمیدن این دروازه ها ورود شما را به این دنیا راحت تر میکند . دروازه هایی که هزاران رنگ و شعر و ترانه و فکر و خلاقیت در آن است شما باید دروازه ها را بشناسید و بدانید هنر کودکان و دنیای ذهنی آنها بدون شناخت این دروازه ها امکان پذیر نیست . یکی از این دروازه ها سفالگری است شرح درس در ادامه مطلب بخوانید علیرضا قالیجاری       در کانال تلگرام بیاد شما هستم

یک کودک  به دنیا می آید تصورمان این است کودک نمی فهمد حالا بزرگتر شد به او می آموزیم. غافل از اینکه کودک از بدو تولد با دیدن و لمس کردن و شنیدن در حال کشف دنیای اطراف خودش است یک کودک با تمام حواس 5 گانه خود دوست دارد بیاموزد تجربه کند بازی کند و ذهن خود را پرورش دهد ودر این مسیربرای خودش دنیایی ناب و بسیار حساس می سازد .

در عالم هنر کودکان رشته ها و روشهای زیادی وجود دارد که راه را برای کودکان فراهم میکند تا وارد دنیای خاص خودشان شوند همه یک هدف عمده دارند و آن پرورش ذهن خلاق کودک است این رشته ها بنا برنوع کارکردشان جایگاه و سبک و سیاق خود را دنبال میکنند ولی بایستی بدانید هدف کلی آنها یک چیز است .

نقاشی – کاردستی – نمایش خلاق – موسیقی – بازی – سفالگری و... دروازه هایی هستند که شما با بازکردن ساختن و بازکردن آن به کودکان راه درست زندگی را می آموزید .

در این میان سفالگری و بهتر بگویم تجسم حجم برای کودکان و نوجوانان یکی از همان دروازه هاست و شناخت کودک از آن در پرورش ذهن او بسیار مهم است

چرا ؟

در جواب بایستی بگوئیم کودک تصوری از حجم و در واقع 3بعدی اجسام ندارد همه چیز را در نگاه او تخت و دو بعدی قرار دارد کودک به مرور زمان با اجسام و فرمهای زیادی در اطراف خود برخورد میکند و سعی میکند آنها را درک کند تجربه کند و با آنها ارتباط بر قرار کند یک کودک از حس لامسه و بینایی خود بسیار استفاده میکند از این رو همیشه به وسیله دست با  اجسام و فرمهای اطراف خود در ارتباط است .

کودک به همین دلیل بازی با خاک وآب و گل را بسیار دوست دارد . حس مرطوب گل برای کودکان (حتی بزرگتره ) حسی خوشایند است با انگشتان گل را ورزدادن و در دست فشردن برای او بسیار لذت بخش است .

این اولین مورد از اهمیت گل بازی یا همان سفالگری برای کودک است چرا میگوئیم گل بازی چون هنوز ما به قسمت ساخت وفر دادن به گل نرسیده ایم . برای کودکان 2 تا 5 سال گل رس تهیه کنید و بگذارید با گل بازی کند با دست و پاهای خودش گل را لمس کند  و شما در کنارش مراقبش باشید

بعد از اینکه کودک به مرحله سنی 5 و 6 سال رسید گل بازی برای او کمی جدی تر میشود او تلاش میکنداز گل تکه هایی را جدا کند در شکلهای منظم و نا منظم کنار هم قرا دهد و با این کار در کنار بازی تجسم اشکال موجودات و حتی افراد خانواده را مجسم میکند در این مرحله شما با آموزش از طریق بازی گرد گردن تکه های گل را به او می آموزید وقتی گلها گرد شدند او را با غلت دادن آشا کنید هر این سن خیلی به سراغ ساخت شکل و آموزشها از این دسته نروید در این سن بالا بردن توان دست و انگشتان برای کودکان بسیار مهم است سعی کنید کودک با گرد کردن – پهن کردن . سوراخ کردن با انگشت آشنا شود . سعی کنید کودک بیشتر بازی کند و هر کاری با گل انجام داد شما فقط تشویقش کنید .

در سنی که کودک وارد مدرسه میشود درک کودک از فضا و پیرامونش بیشتر شده حال حواسهای 5 گانه او بیشتر از قبل فعال هستند دراین سن تا 9 سالگی کودک سعی در کشف  و امتحان کردن شیوه ها و روشها را دارد این سن 7 سالگی کودک از گل و سفال هنوز تجسم دو بعدی خودش را حفظ کرده یعنی ساخت مثلا یک گلدان برای او یعنی پهن کردن گل و کشیدن یک گلدان روی آن . در این سن کودک کم کم با مقوله حجم آشنا میشود در این سن شما سعی کنید از گرد کردن گل شبیه توپ شروع کنید . همین یعنی توپ حال با چند خط به وسیله ابزارهای سفالگری (توجه به تصویر ) روی آن را چند خط بکشند .

در درس بعدی برای همین سن باز گل را در اندازه ای گرد کنند . این میشود سر آدمک  سپس با تکه های کوچکتر برای سر پشم و دماغ و دهن قرار دهند .

در درس بعدی باز تکه ای را گرد کنند این بار با انگشت سوراخی عمیق در آن ایجاد کنند . البته انگشت از آن طرف گل بیرون نزند . سپس با دو انگشت و به آرامی ایت سوراخ بزگتر شود . تا جایی که شبیه ظرفی شود .

در دروس بعد شما میتوانید کارهای زیر را انجام دهید

ساخت لیوان – ماهی – حیوانات و....

در اینجا لازم میدانم در باره سفالگری کاربردی و سفالگری تزئینی توضیحی کوتاهی بدهم . همانطور که از عناوین مشخص است سفالگری کاربردی به سفالگری گفته میشود که بیشتر جنبه استفاده کردن از آن را داریم مثلا کودک با گل یک استوانه توخالی درست میکند و بعد از اینکه روی آن را با گل نقش و نقوش قرار داد آن را به عنوان جا مدادی  در روی میز خود استفاده میکند .

در سفالگری تزئینی نیت زیبای و استفاده کردن سفال به عنوان تزئینات است مثلا کودک با گل یک ماهی میسازد و با استفاده از پولک های رنگی پلاستیکی آن را تزئین میکند و به دیوار یا کمد خود نصب میکند (توجه به تصویر )

در سنین بالاتر کودک آماده میشود برا فرگیری روشهای سفالگری معمولا برای ساخت ظروف سفال از دو روش استفاده میشود روش اول که قبلا توضییح داده شد یعنی حجم گل را تهیه و با سوراخ کردن  آن و بزرگ کردن سوراخ ظروف سفالی ساخته میشود روش دوم ساخت با شیوه فتیله ای است در این روش گل را به صورت لوله های فتیله ای در می آوریم و سپس با قرا دادن آنها روی هم شکل ظروف ساخته میشود (توجه به تصویر )  

در این سن کودکان بعد از فراگیری این دو روش ریزه کاری ها و به کارگیری ابزار سفالگری را بیشتر می آموزد و سعی میکند خلاقیت بیشتر به کا بگیرد در این سن دیگر کودک با مقوله ای به نام حجم و فرمهای سه بعدی آشنا شده و سعی میکند در ساخت آدمک و چهرهای انسان بیشتر فعالیت کند .

شکل حیوانات به صورت کاربردی و تزئینی جزیی از آموزشهای شما به آنها بایستی باشد البته در این جا یادآوری کنیم که سفالها بعد از خشک شدن توسط بچه ها رنگ آمیزی میشود و این رنگ آمیزی در سنین پایین تر هم قرار دارد.

در ادامه کودک میتواند سفالگری را تلفیقی انجام دهی یعنی متواند در ساخت سفال از اشیاو مواد دیگر نیز مانند چوب – پلاستیک- نخ- سیم – سنگ و مهره و... استفاده کند که این کار باعث خلاقیت بیشتر کودک میشود .

در اینجا لازم به ذکر است که ما مطلب خودمان را به صورت کلی بیان کردیم و وارد جزئیات نشدیم و تهیه مراحل درسی را به اختیار خودتان گذاشتیم  و در صورتی که سوالی در این خصوص برای شما بوجود آمد میتوانید با شماره تماس من 09391818545 بین ساعت 13 تا 17 هر روز با بمن تماس بگیرید. و در صورتی که مایل هستید شیوه نامه مدون آن را نیز بنده تهیه کنم لطف در پایین همین صفحه نظر خودتان را اعلام بفرمایید.

توجه شمارا به نکات اجرایی زیر جلب میکنم

1-   تهیه گل رس مرقوب و استاندارد

2-   تهیه لوازم سفالگری پلاستیکی مخصوص کودکان (حتما پلاستیکی باشد )

3-   تهیه روپوش برا ی سفالگری

4-   تهیه مراحل هر درس با توجه به اهداف و نوع کار

 

منتظر نظرات شما هستم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی