آموزش تکنیکهای نقاشی کودکان

اینجا سایت اصلی هنر کودکان نیست

حیوانات در نقاشی کودکان درس 52

  • ۸۵۷



 

نقاشی ازحیوانات

درباره اینکه آیا با بچه ها موضوع حیوانات نقاشی بشود یا نه و اصلا این کار چه جنبه هایی دارد حرف بسیار زده شده عده ای معتقد هستند بچه هایی که در نقاشی خود حیوانات را نقاشی میکنند شاید دچار مشکل و ... باشد و بحث هایی از این دسته که من نمیخواهم وارد این بحث ها بشوم و میخوام این موضوع را از جنبه های احساسی و عاطفی مورد نظر قرار بدهم .

کودکان همیشه از دیدن حیوانات لذت برده اند و نسبت به دیدن و داشتن حیوانی عکس العمل خوبی بروز داده اند .با توجه به این موضوع و موارد دیگری چون توجه کودکان به حقوق حیات حیوانات و بالا بردن حس و عاطفه دروی کودکان این موضوع میتواند نتایج مثبتی برای کودکان داشته باشد .

شروع در س در ادامه مطلب    علیرضا قالیجاری

نقاشی با روبان های رنگی درس 51

  • ۶۵۰


نقاشی با روبان های رنگی

 در این درس میخواهم شما به موضوعی توجه بیشتری داشته باشید و آن حذف چها رچوب  و ذهنیت نقاشی  کودک که مبتنی بر آن است که نقاشی فقط باید روی کاغذ و با رنگ انجام شود ... ما میخواهیم وسعت دنیای نقاشی کودکان را تا جایی گسترش دهیم تا خلاقیت آنها شکوفا شود آزادی در کنار نظارت و آموزش شما مربیان و اولیای محترم این دنیا را وسعت خواهد بخشید .

در این درس میخواهیم با کمک روبان های رنگی کاغذی پشت چسب دار (معمولا تابلو سازان و فروشندگان وملزومات تابلو نویسی دارند )  نقاشی و یا بهتر بگویم هنر آفرینی را به کودکان بیاموزیم .

به هر کودکی مقداری روبان کاغذی مثلا در 6 رنگ  و هر رنگ 30 سانت بدهید و از آنها بخواهید با توجه به طرح خود و با کمک برش با قیچی طرح خود را پیاده کنند . توجه بفرمایید در این درس خلاقیت – تنوع و مواردی که قبلا گفته شد هدف ماست پس اجازه دهید بچه ها هر آنچه میخواهند به تصویر بکشند .      علیرضا قالیجاری

عضو کانال تلگرام ما باشید   @artkoodak            



نقاشی با کاموادرس 50

  • ۲۶۵۷



نقاشی با نخ کاموا

در این درس شما به چند هدف که مد نظر است  به یچه ها یک تکنیک جالب وخاص آموزش میدهید یکی از این اهداف توجه همه بچه ها به موضوع وسعت دنیای نقاشی است و در کنار این هدف باید توجه به خلاقیت و نو آموری را فراموش نکنیم و هدف مهم دیگر بحث ترکیب مواد در نقاشی است یعنی استفاده از وسایل دیگر در نقاشی که در درسهای آینده به این موضوع بیشتر می پردازیم حال درس جدید را در ادامه مطلب بخوانید

موجودات عجیب و غریب درس 49

  • ۱۸۳۷



موجودات عجیب غریب

در نقاشی کودک بحث کشیدن موجودات عجیب غریب همیشه مورد توجه همه کارشناسان بوده و هست  چرا که بعضی اعتقاد دارند کشیدن موجودات عجیب غریب توسط کودک حنبه های مشکلات روانی دارد و... اما من در اینجا میخواهم پارا فراتر بزاریم و خودمان به بچه ها این موضوع را پیشنهاد بدهیم  ... حال چرا ؟؟

 اول اینکه  همیشه بچه ها از این گونه موضوعات استقبال میکنند همیشه ازدیدن  موجودات عجیب و فرا زمینی خوشحال میشوند .از این رو با این کار جرات بچه هارو بالا میبریم و نیز ترس آنها رو از کشیدن این گونه موضو عات  از بین میبریم .

دوم اینکه  با این موضوع شما زمینه رو برای بروز شخیصت و روحیه پنهان کودکان را فراهم میکنید و احیانا اگر کودکی مشکلی هم داشته باشد با این گونه موضوعات نمایان خواهد شد

سوم اینکه این گونه موضوعات چون چهار چوب ذهنی خاصی ندارد کودک بدون قید وبند نقاشی میکشد و با این کار خلاقیت خود را بروز میدهد .

حال شروع درس را در ادامه  مطلب بخوانید

نقاشی روی سفال درس 48

  • ۱۷۸۵



نقاشی روی سفال

در ادامه دروس آموزش تکنیک های نقاشی کودک این بار به بچه ها آمورش میدهیم تا روی ظرف سفالی با رنگ گواش یا اکرولیک نقاشی بکشند حال اول بدانیم چرا این کار را با کودکان انجام بدهیم؟

در پاسخ بایستی یاد آور شوم که ما یکی از اهدافمان شکستن چهارچوب نقاشی روی کاغذ است یعنی میخواهیم به کودکان بگوییم هر آنچه شما نقاشی میکشید برروی هر وسیله و ... جز نقاشی است و حتما نباید روی کاغذ و یا مقوا باشد ضمن اینکه در همین راستا تلاش میکنیم ترس کودک از بین برود و خلاقیت او شکوفا شود و...

برای شروع کار شما برای همه بچه ها کوزه یا کاسه های سفالی تهیه کنید که به صورت خام (بی رنگ ) است . سپس از کودکان بخواهید قبل از شروع به کار خوب فکر کنند و طرح و ایده خودشان را روی کاغذ پیاده کنند و شما نظارت کنید بعد از راهنمایی و تایید شما به کمک مداد طرح خود را بر روی سفال بکشند و با قلم مو و رنگ گواش یا... سفال خود را رنگ آمیزی کنند در پایان شما با کمک اسپری ورنی (براق کننده ) سفال هارا ورنی بزنید و بگذارید کاملا خشک شود این کار باعث میشود سفال ها براق شوند و رنگها با دست زدن از بین نروند ..

علیرضا قالیجاری

با نظرات خود ما را یاری کنید          کانال تلگرام ما  



آری یا نه ؟؟؟ درس 47

  • ۴۸۰



درابتدا میخواهیم به شما یاد آور درسی باشیم وسپس بررسی کنیم که  آیا این مدل از آموزش نقاشی کودکان  که در تصویر می بیند و در آن به صورت مرحله ای یک تصویر ترسیم میشود آیا برای کودکان مفید هست یا نه؟؟؟

برای جواب به این سوال شما ابتدا درس های 16 و 17 دوباره ملاحظه بفرمایید  پس از خواندن درس مورد نظر باید بگویم این روش اگر بر مبنای درک و شناخت بچه ها از اشکال هندسی باشد و کودکان کاربرد و مفهوم تصویری و حسی این اشکال را بفهمند و سپس قادر باشندفرمها –اشکال- موجودات و.. را تجزیه و تحلیل کنند و آنها را در اشکال هندسی خلاصه کنند این نوع آموزش بسیار مفید و پر ارزش خواهد بود درغیر این صورت کودک به یک نوع کپی بردار که دور از درک و فهم هنری تبدیل خواهد شد فقط میخواهد سرگرم شود بدون فکر  وبی انگیزه و خالی از خلاقیت ..

پس تلاش کنید کودکان را با مفاهیم و اصول هنر آشنا کنید و بازبان ساده دنیای واقعی هنر کودکان را برای او شرح دعید بگذارید خلاق باشند و در پایان هر آن گونه  شما به کودکان یاد بدهید شخصیت هنری او را شکل خواهید داد

 ما به اعضای کانالمان یک کد قرار میدهیم و در آینده برای آنها خبرهای خوبی خواهیم داشت

لینک کانال ما

artkoodak@

                                                علیرضا قالیجاری



آموزش تناسب درس اول قرینه درس 46

  • ۵۸۳۲


آموزش تناسب درس اول قرینه   


یکی از مباحث بسیار مهم در عالم هنر کودکان  قدرت دید و بالا بردن قدرت  تشخیص تناسب است یعنی اینکه کودکان بتوانند بین عناصر تصویری  تناسب ها را تشخیص دهند در یک مثال ساده یک کودک در نقاشی خود تناسب دست با بدن را بداند. یا بداند پاها بایستی به چه اندازه باشد و...

برای بالا بردن قدرت  تشخیص تناسب  در نقاشی کودک تمرینات زیادی وجود دارد که چند نمونه از آن تمرینات را برای شما آموزش میدهیم یکی از این تمرینات قرینه سازی است  قرینه به زبان ساده یعنی هر چیزی را که به دو قسمت کنیم و هر دو قسمت شبیه هم باشند مانند سیبی که از وسط به دو نیم کرده باشیم  و...

در تمرین شما به بچه ها پلی کپی آماده ای را بدهید (تصویر 1) و از او بخواهید شکلهارا را کامل کنند  البته قبل از این کار درباره خوب دیدن با دقت دیدن و قرینه سازی به صورت ساده توضیحی بدهید ... سعی کنید در ابتدا از شکل های ساده استفاده کنید و سپس تمرینات را کمی سخت تر کنید این تمرینات همانطور که گفته شد دقت دیند و تاسب را در کودکان بالا میبرد

نکات ضروری ک  1- توضیح در باره قرینه – 2- توضیح درباره  اندازها

                                                                                              علیرضا قالیجاری

   به کانال تلگرام  ما بپیوندید   لینک کانال



نقاشی به اندازه کودک درس 45

  • ۵۹۴




نقاشی هم اندازه کودک

این درس هم یکی از درسهای خلاقیتی برای بچه هاست که جنبه های تربیتی هنری و روانشناسی زیادی را دربر دارد .

کودکان همیشه از اشیا اسباب بازی ،نقاشی ها و...بزرگ لذت می برند و با دیدن آنها به وجد می آیند به همین دلیل و با توجه به اهداف درس میخواهیم به کودکان یا بدهیم نقاشی خودشان را در اندازه واقعی به کشند . شرح درس را در ادامه مطلب بخوانید           علیرضا قالیجاری (مهربان)

تیزر هنر کودکان

  • ۴۶۵

تیزر هنر کودکان تقدیم به همه مربیان و اولیای گرامی
 

 
    علیرضا قالیجاری (مهربان)

آموزش بدن انسان به کودکان درس 44

  • ۲۸۷۵




آموزش بدن انسان به کودکان
شاید دیده باشید که کودکان در کشیدن بدن انسان ( منظور آدمهایی که در نقاشی خود ترسیم میکند مانند پدر - مادر - خودش و دیگرن ) دچار مشکل میشود زیرا کودک درک و شناخت درستی از قسمتهای مختلف بدن انسان ندارد شما میتوانید در مرحله اول او را تشویق کنید فقط آدمها و افراد مختلف از خانواده تا دوستان خودش را بکشد صرف نظر از غلط یا درست کشید فقط تشویق کنید بکشند ..در مرحله بعد او را با قسمتهای مختلف بدن آنسان آشنا کنید و از او بخواهید قسمتهای مختلف بدن انسان را نام ببرند یا اگر تابلویی از بدن انسان داشتید ( مانند تصویر ) از کودک بخواهید قسمتهای مختلف را بنویسد ...در مرحله بعد از کودک بخواهید با توجه به توضیحات شما ، خودش یا پدر یا مادر و.. بکشد سپس از او بخواهید نقاشی را رنگ بزند و اطراف آن را هر چه دوست دارد بکشد.
شما در این آموزش به کودک به صورت علمی بدن انسان را معرفی کرده اید و ضمنا آموزش نقاشی جدیدی به کودک یاد داده اید فراموش نکنید در این آموزش ها از چاشنی طنز هم میتوان برای جذاب کردن آموزش استفاده کرد                      علیرضا قالیجاری (مهربان)


به کانال ما سری بزنید