آموزش تکنیکهای نقاشی کودکان

اینجا سایت اصلی هنر کودکان نیست

آموزش مجسمه سازی به کودکان


اطلاعیه : خرید 10 کتاب به صورت پی دی با تخفیف 80 درصدی فقط 40 هزار تومان .. برای خرید به شماره من واتساپ پیام بفرستید لینک  برای اطلاعات بیشتر

*************************************************************************

شیوه نوین و جذاب و بسیار مهم در عالم هنر کودکان، مجسمه سازی است به جرات میتوانیم بگوییم در ایران در 95 درصد از مدارس و مکان های هنری این بحث تدریس نمیشود ..شاید دلیل آن تصور نادرست از عدم توانایی کودکان و نوجوانان است و نیز نا آشنایی مربیان از این بحث ... ما میخواهیم درک و مفهوم فضا سازی درک و مفهوم حجم و در پایان مجسمه سازی را به کودکان بیاموزیم....از این رو میخواهیم همه دوستان از ابتدا بحث هارادنبال کنند و اجرا نمایند و نتایج به دست آمده را ثبت و یاد داشت برداری کنند و این آموزش را جدی بگیرند چون اهمیت این موضوع بسیار مهم است و در حین آموزش ها شما خود به عینه شاهد نتایج مثبت آن خواهید شد .

این مجموع شامل 20 درس کاملا هدفمند و جدی است که در آینده نزدیک ارایه خواهد شد...

  توجه : این سری از آموزش چون به همدیگر مرتبط هستند حتما بایستی از درس اول مطالعه و اجرا شود

-----------------------------------------------------------------------

درس ششم

تجسم حجم با وسایل ساده ضخامت ارتفاع تعادل

در ادامه کار مجسمه سازی با کودکان و اینکه میخواهیم کودکان درک بیشتری نسبت به فضا حجم طول پهنا و ارتفاع به دست بیاورند در این درس میخمواهیم روی بعضی از مفاهیم کلیدی در مجسمه سازی به کودکان بپردازیم در این درس تعادل در کنار مفهوم ارتفاع و حجم با استفاده از وسایل ساده به کودکان آموزش داده میشود . وقتی بحث از ارتفاع به همراه تعادل پیش می آید در نگاه اول متوجه میشویم وقتی حجمی به صورت ایستایی ساخته میشود و هر چقدر ارتفاع آن بیشتر بشود از تعادل آن کاسته خواهد شد مثلا شما 20 عدد جعبه دارید و قرار است آنها را روی هم بگذارید تا جعبه پنجم  مشکلی به وجود نمی آید ولی به مرور که به تعداد جعبه ها اضافی میشود تعادل نیز کم میشود .. در مجسمه سازی هم یکی از مفاهیم مهم تعادل در کنار ارتفاع است که میخواهیم کودکان با بهرگیری از خلاقیت و تفکر بتوانند در حین اجرای کار این جلسه تعادل را نیز برقرار کنند .در این جلسه با کمک مداد شمعی یا نی یا لوله ای باریک مقوایی میخواهیم یک حجم با کودکان بسازیم که ضمن اینکه حجم ایعاد طول و عرض و ضخامت داشته باشد از تعادل لازم هم برخوردار باشد از این رو برای سطح کار یک تکه مقوا یا چوب را در نظر میگیریم و سپس تعدادی از مدادشمعی ها را به صورت خوابیده روی آن میچسبانیم (با چسب حرارتی ) سپس شروع میکنیم به صورت نامنظم و یا منظم مداد شمعی هارا به صورت ایستاده به بقیه می چسبانیم تا جایی که ایستایی و تعادل آن حفظ شود این درس را چند بار با متریالهای مختلف اجرا کنید و اجازه دهید کودکان خودشان به درک تعادل و ارتفاع برستد . ضمن اینکه این کار را کودکان انجام میدهند به آنها درباره خود حجم فرم آن ترکیب رنگها و نیز نکاتی که در درسهای اول تا پنجم به آنهاپرداختیم اشاره بکنید .

----------------------------------------------------------------------

درس پنجم

استفاده از سیم مفتولی در مجسمه سازی

خلاقانه با سیم مفتولی

هرمقدار درباره هنر کودکان و تنوع آن بنویسیم و مطلب در وبلاگمان بگذاریم باز هم از این دریای گسترده تکنیکها و روشهایی هست  که شنیدن و خواندن و اجرای آن توسط کودک لازم و ضروری می باشد چرا که هدف ما خلاقیت کودکان است و ما میخواهیم توانایی و دانش کودکان نیز در کنار خلاقیت آنها بالا برود.

در هنر کودکان هما نطور که بارها گفته شد مهارت در استفاده از ابزارها و متریالهای مختلف(مواد و وسایل ) زمینه را برای پرورش ذهن و خلاق شدن را فراهم میکند .

ابزار و وسایل مختلف در هنرهای تجسمی بسیار مهم هستند و شاخه های مختلفی هنر از این تنوع متریال استفاده میکنند. اما اینکه در هنر کودکان به جه اندازه نقش دارد بایستی بگوئیم تاثیر آن در خلاقیت کودکان به اندازه ای است که نمیتوان حدی را برای آن معیین کرد

یکی از این متریالها سیم مفتولی و استفاده از آن درمجسمه سازی است

در هنر کودکان استفاده از چوب – پارچه – سنگ – صدف – شن و... به مرور زمان مورد توجه قرار گرفت. مربی با آموزش استفاده از این متریالها سعی میکند تا کودکان  چهار چوب ذهنی خودشان را گسترش دهند واز دامنه کار با رنگ و کاغذ فراتر روند .

ضمن اینکه استفاده از این متریالها باعث میشود کودک مهارت های دیگری نیز فرا بگیرد که با بررسی و آموزش این درس به نکاتی اشاره خواهیم کرد .

یکی از این متریالها سیم مفتوای است . البته منظور ما از سیم که برای کودک  به راحتی قابل خم شدن و شکل پذیری باشد. در این تکنیک کودک تصویر مورد نظر خود را با استفاده از سیم ترسیم میکند در واقع سیم ها ی مفتولی به هم وصل شده در این نوع کار حکم همان خطوط روی کاغذ را دارند .کودک با خم و راست کردن و پیچاندن سیمهای مفتولی تصویر خود را میسازد .در این آموزش شما میتوانید در برش و پیچاندن سیمها به کودکان اندکی کمک کنید تا جایی که خود کودک مهارتش بالا برود .

 به تصاویر دقت کنید  همانطور که ملاحظه میکنید تنوع کارها و زیبایی آنها بسیار است . در مراحل اولیه کودک تصویر خود را مثلا سر انسان را همانطور تخت و دو بعدی میسازد در مراحل بعدی کودک مهارت هایش افزایش می یابد و همین باعث میشود تا با راهنمایی شما شکلها از حالت تخت خارج شده و فرم حجمی و ایستاده به خود بگیرد در مراحل بالاتر کودک میتواند از کاغذ پلاستیک مهره و... در کار خود استفاده کند و تلفیقی از سیم با مواد دیگر را به وجود آورد .  اهمیت این تکنیک تا بدان جا ست که نمیتوان تنوع آن را شرح داد و هرچقدر بگوئیم باز هم مطالب هستند که می مانند. این تکنیک در سطوح بالاتر در دانشگاهها و مراکز هنری دنیا تدریس میشود و دانشجویان نقاشی ومعماری و مجسمه سازی بسیار از آن بهره میبرند.

ضمنا همین تکنیک در فضا سازی شهری – مبلمان منازل و دهها مورد دیگر استفاده میشود .پس این تکنیک را با جدیتی که دارید به کودکان بیاموزید و سعیی کنید در چند جلسه تکنیک کار با مفتولهای فلزی را برای کودکان جا بیندازید . و از آنها بخواهید در منزل و در اوقات فراغت خود شکلهای کوچک و تزئینی بسازند .

----------------------------------

درس چهارم

آموزش برش و تا و ساخت حجم ایستاده

 

 

مجسمه سازی به کودکان درس4

در ادامه درسهای قبل مجسمه سازی کودکان این بار در ادامه حجم دهی به اشکال تخت (2 بعدی) و تبدیل آنها به فرمهای سه بعدی به سراغ برش و تا برای تغییر شکل سطح 2 بعدی را انجام میدهیم

درتصویر 1 شما کاغذی را می بینید که در قسمتی برش خورده و در قسمتی تا خورده است حال وقتی شما این برش و تا را به بچه  ها بیاموزید و سپس به شکل تغییر هویت بدهید نمادی از یک دروازه یا فرمی از مجسمه را ساخته اید باید یاد آورشوم که این نوع کار در سطوح بالاتر در دانشگاههای هنر سراسر دنیا تدریس میشود که بنده به صورت ساده و با توجه به اهداف ذکرشده برای کودکان ارائه میدهم توجه بفرماییدایستایی کار بسیار مهم است یعنی کودک بتواند بعد از برش و تا این فرم را روی سطحی مقوایی به صورت ایستاده بچسباند .

نکات مهم :

1-    تنوع رنگ – کوچک وبزرگی انواع فرمها و... مد نظر است

2-    اجازه بدهید در چیدمان و رنگها کودکان خلاقیت خودشان را بکار بگیرند

3-    این درس هیچ ربطی به کاردستی ندارد .

                          علیرضا قالیجاری

-----------------------------------------------------------------------------------
 

درس سوم

آموزش برش و شکاف  و تلفیق در ساخت اشکال

 

 

 

در این درس با توجه به درس اول و دوم ما میخواهیم به بچه ها حس و تجسم سه بعدی را با وسیله مقوا آموزش دهیم بچه ها تا الان یاد گرفتن که تغییر کوچک در ظاهر یک تکه مقوا و یا کاغذ هویت آن را تغییر میدهد در واقع یک تکه کاغذ ساده با یک برش و تا از حالت ساده و تخت بیرون خواهد آمد و شکل و هویت جدیدی به خود میگیرد در این درس شما  به بچه  چند تکه مقوا در رنگهای مختلف بدهید و از آنها بخواهید شکهای منظم یا نا نظم را بکشند و سپس با قیچی دور انهارا ببرند سپس با قیچی به اندازه یک سانت در چند ناحیه از اشکال برش ایجاد کنند (تصویر ا )

سپس از آنها بخواهید با سلیقه خود شکلها را از طریق شکافها درون هم وصل کنند از آنها بخواهید با دقت و تفکر این کار را انجام دهند

به انها بیاموزید در باره شکلی فکر کنند و بعد از درست کردن برای استحکام کار به قسمت های وصل شده چسب مایع بزنند و سپس سعی کنند آن شکل را روی سطحی به حالت ایستاده قرار دهند

نکات ضروری :

1-    این مباحث هیچ ربطیبه کاردستی ندارد

2-    تجسم یک  شکل مد نظر است حتما نباید یک شکل واقهی باشد

3-    به بچه ها آزادی در خلاقیت بدهید

                                             علیرضا قالیجاری

 

 

------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

درس دوم

آموزش تغییر سطح به فرم و حجم  با تا و برش ساده

 

 

در درس اول درباره فضا و عناصر آن آشنا شدید حال در قدم دوم میخواهیم به بچه ها آموزش یدهیم با تا زدن و تغیر ساده در یک سطح کاغذ یا مقوا میتوان به فرم و فضا رسید .یاد اوری میکنم این مباحث کاملا حرفه ای و جدی است ودر فکر و ذهن و خلاقیت و زندگی کودک نقش بسزایی دارند .

در ابتدا شما یک مقوا  کوچک را به بچه ها بدهید و  برای آنها شرح دهید که این مقوا در این حالت یک سطح است مثل سطح زمین سطح خیابان سطح پشت بام و... سپس از آنها بخاهید مقوا را تا بزنند و به صورت عدد8  روی میز قرا دهند ..از آنها بپرسید حالا این سطح  تبدیل به  چه چیز شده ؟/ که مطمنا خواهید شنید، کوه – عدد هشت – چادر و.... پس شما با یک تای ساده هویت ظاهری یک مقوا را تغییر داده اید .

سپس در این مرحله از بچه ها بخواهید مقوای  تا خورد را در همان حالت  در قسمت پایین یک نیم دایره بکشند و سپس آنرا با قیچی ببرند مطالبق تصویر

حال از بچه ابپرسید تبدیل به چه چیزی شده و تلاش کنید فکر بچه ها درگیر شود و هر کس هر جواب داد از او بخواهید طیق فکر خود کار را کامل کند مثلا اگر یکی از بچه ا گفت شبیه بدن حیوان شده از او بخواهید با خلاقیت خودش سر و دم حیوان را کامل کند

نکات ضروری

1-    این مباحث هیچ ربطی به کاردستی ندارد و ما میخواهیم مفاهیم  مجسمه سازی کودکان را به صورت ساده بازگو کنیم

2-    تلاش کنید ساده بگویید و از اصطلاحات هنری بپرهیزید

3-    به خلاقیت کودکان اجازه بدهید و آنها را فقط تشویق کنید و ایراد نگیرید

                                              علیرضا قالیجاری

 

-------------------------------------------------------

 

درس اول:  مفهوم فضا -فرم -رنگ -بافت

 

 

 

فضا چیست و منظور ما در بحث مجسمه سازی از فضا چیست ؟

فضا به محیطی  گفته میشود که از عناصری چون فرم -رنگ – و بافت تشکیل شده است در این خصوص میتوان گفت فضای تصویر شماره یک تشکیل شده از سطحی که  زمین  چمنی است و فرم  مجسمه هایی به شکل ذرت  و درختان و رنگهای سبزو زرد و آبی و... و بافت (مقدار زبری سطح فرمها و سطوح)که در چمن و فرم ذرت ها دیده میشود

با این تعریف به تصویر 2 نگاه کنید که یکی ار بچه ها با مقوا های رنگی ساخته و به خوبی مفهوم سطح فرم رنگ را در یک فضای کوچک قرار داده است.

تصویر شماره 3 یک مقوای رنگی است که یک سطح کوچک را تشکیل داده حال اگر همین مقوا خم شود و تبدیل به یک شکل  نیم دایره یا دایره یا هر شکل دیگری شود دیگر سطح نیست و فرم به خود میگیرد .... با این مقدمه  به سراغ درس اول میرویم درس اول: به همه بچه ها چند تکه کاغذ رنگی بدهید و یک تکه مقوا برای سطح زیر کار و از آنها بخواهید کاغذ هارا لوله کرده و به کمک چسب روی مقوا بچسبانند اندازه ای مختلف کاغذها و رنگهای شکل کار بچه ها را جذاب میکند ...در پایان از آنها بخواهید برای بلند ترین شکل لوله ای  کارخود یک پروانه درست کنند و روی آن بچسبانند

نکات ضروری :

1-    این درس هیچ ربطی به کاردستی ندارد

2-    بایستی مفهوم فضا و حجم در مثالهای ملموس به بچه ها گفته شود .

3-    صبر و تامل بیشتر در این زمینه لازم است 

 

ادامه درس در سایت هنر کودکان