آموزش تکنیکهای نقاشی کودکان

اینجا سایت اصلی هنر کودکان نیست

بررسی روانشناختی نقاشی بزرگ کودکانه درس 111

  • ۶۳۴



بررسی روانشناختی نقاشی های بزرگ کودکانه  

تاثیر روانی نقاشی در ابعاد بزرگ برای کودکان

 در درس 109 ما درباره  نقاشی کودک از پرندگان در ابعاد بزرگ و کارکردهای این نوع نقاشی  مطالبی را عنوان کردیم و ... یکی از دوستان سوالی کردند که آیا این نوع نقاشی کودک جنبه های روحی و روانشناختی  و... برای کودک دارد یا خیر؟یا فقط جنبه تنوع و بازی آن مد نظر است ... وما دراین درس میخواهیم دلیل و تاثیرروانشناختی  این نوع فعالیت نقاشی  را تا حدودی برای شما به صورت خلاصه بیان کنیم . و از شما میخواهیم با مطالعه بیشتر در این زمینه بپردازید  شرح موضوع در ادامه مطلب حتما بخوانید ... علیرضا قالیجاری    کانال تلگرام ما برای کمک به شماست کلیک کنید .

کودکان به واسطه حسی کودکانه ای که دارند همیشه افراد بزرگتر را قوی و با ابهت تر  در ذهن خود تجسم میکنند  البته در مواردی هم کمی ترس وجود دارد ولی به صورت کلی کودکان از اشیا و اجسام و اشخاص بزرگ به نوعی قدرتمند و جذاب می نگرند مثلا برای پسر بچه ها  مرد عنکبوتی و شخصیت های سینمایی که قدرت زیادی دارند بسیار جذاب هستند  و میخواهند به جای آنها باشند ویا.اینکه  عروسکهای بزرگ -عروسکهای تن پوش جلوی فروشگاهها برایشان جذاب است و... در نظر یک کودک افراد بزرگترنماد قدرت حمایت وتوجه اند.

کودکان به  دلیل روانشناختی دربیشتر مواقع در مورد انجام کارها احساس ناتوانی و ضعف میکنند نه به این خاطر که قادر به انجامش نیستند بلکه احساس میکنند نمی توانند کار مورد نظر را انجام دهند .

کودک قدرت های بیشتر از خود را می بیند مانند پدر- مادر – برادر و... از این رو یک نوع ترس خفیف ذاتی دراو قراردارد همیشه دنبال ساده ترین و کم زحمت ترین راه است. 

کودک با هم سن های خود روبرو میشود و می بیند آنها ها تا حدود زیادی شبیه خودش هستند به آنها گرایش پیدا میکند و سریع با آنها دوست میشوند.

در زمینه اجرای کار هنری بخصوص نقاشی کودک که مورد بحث ماست کودک در کشیدن تصویر همیشه گرایش به کوچک کشیدن دارد و این در بسیاری از موارد ناشی از  ترس درونی اوست ، ریز میکشد ریز رنگ میزند تا ایراد های نقاشی (از دید خودش ) کمتر دیده شود . معمولا کودکان اعتماد بنفس خود را در حد پایین می بینند و به همین خاطر هروقت از آنها بخواهید چیزی برای شما بکشند که تا حالا نکشیده اند ابراز ناتوانی میکنند.

در زمینه اجرا نقاشی کودک در ابعاد بزرگ ما با 3 نوع نقاشی سرو کار داریم اول اینکه ابعاد نقاشی بزرگ باشد یعنی به موضوع کاری نداشته باشیم و فقط ابعاد را بزرگ در نظر بگیریم  دوم موضوع در نقاشی بزرگ کشیده شود مثلا کودک بر روی مقوای نقاشی خود تصویر یک ماهی بزرگ را بکشد و سوم که مد نظر ماست اینکه هم موضوع بزرگ باشد و هم اندازه کار .

درباره نوع اول و دوم که هر کدام جای صحبت و بحث دارد و اکثر مربیان این کارها را انجام داده اند ما وارد نمیشویم و فقط میخواهیم جنبه های چرایی و روانشناختی بخش سوم را بازگو کنیم .با توجه به همان دلیل ترس – عدم اعتماد بنفسی و اینکه کودک افرا د و اجسام بزرگ برایش جذابتر است سعی میکنیم از بعدی روحی و اعتنماد بنفسی او را بهبود ببخشیم .

از کجا شروع کنیم ؟

مسلما ما نمیتوانیم به کودکی با این خصوصیات همان اول بگوئیم که نقاشی بزرگ بکشد چون با این کار ترس او بیشتر خواهیم کرد. پس با برنامه و هدفمند پله پله زمینه را برای او فراهم میکنیم تا بتواند به این مهم برسد . بعد از اینکه مراحل عادی و آموزشهای متداول را پشت سر گذاشت شما میتوانید با کشیدن یک دایره بزرگ به کمک خود کودک زمینه بالا بردن اعتنماد بنفسش را فراهم کنید بعد از او بخواهی همان دایره را رنگ بزند و بعد شما با کاغذ رنگی دایره های رنگی برای او درست کنید و به او بدهید تا روی دایره به صورت پراکنده بچسباند و بعد دور دایره را با قیچی ببرد . حال کودک یک نقاشی از یک توپ بزرگ دارد و...

این نوع آموزش جرات کودک را بالا می برد و در چندین جلسه کودک به مرور زمان از کشیدن تصاویر بزرگ واهمه ای ندارد .

کشیدن نقاشی بزرگ برای کودک حس توانا بودن را در کودک بالا میبرد از این رو او احساس میکند بیشتر میتواند فعالیت کند از این رو تحرکش نیز زیاد میشود کم کم همان حس حمایت که از بزرگان انتظار داشت در وجود خود می بیند و احساس میکند او میتواند حمایت کنند باشد در بیشتر مواقع کودکانی که به این مرحله رسیده اند در کارهای خانه به مادر و پدر خود کمک میکنند و تلاش دارند نقش حامی را برای برادر یا خواهر کوچکتر خود ایفا کنند.

از دیدگاه  عملی کار نقاشی هم باید بگوئیم کودکانی که نقاشی بزرگ میکشند چون بیشترباید بکشند و رنگ بزنند شناخت و توانایی در نقاشی آنها نیز بالا میرود .

وقتی جرات کودک بالا رفت مسلما خلاقیت او هم رشد میکند در نقاشی کودک تمام عوامل با هم در ارتباط هستند وقتی کودک از جنبه ای رشد میکند بقیه میائل او نیز تحت الشعاع قرار میگیرد .

حال با توجه به مطالب کوتاهی که گفته شد سعی کنید با برنامه ریزی و آهسته کودکان را از ریز کشیدن کم کشیدن و ترس درونی شان دور کنید .در پایان این درس با نظرات خود ما را یاری کنید

 

 



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی