آموزش تکنیکهای نقاشی کودکان

اینجا سایت اصلی هنر کودکان نیست

یک آزمون خلاقیت – نقاشی بی وسیله درس 97

  • ۸۱۰



یک آزمون خلاقیت – نقاشی بی وسیله

در یکی از سالهایی که به عنوان مربی خلاقیت نقاشی کودک در یکی از مدارس منطقه یک تهران مشغول به کار بودم از همان ابتدای سال بنا را بر پرورش ذهن خلاق کودکان پایه اول  قرار دادم در حین آموزش به بچه ها یاد دادم که هنر و نقاشی به کشیدن روی کاغذ و مقوا ختم نمیشود در واقع چهارچوب ذهنی آنها را بازترشد و به نقاشی به دید وسیعتری نگاه کردند به مرور وسایل نقاشی و امکانات دیگر برای بچه ها فقط ابزاری بود که نمی توانست برای انها محدویت به وجود آورد  .

شرح این جریان در ادامه مطلب بخوانید   علیرضا قالیجاری   شما دوست جدید تلگرامی من خواهید شد 

شرح جریان کلاس مانند تمام کلاسهای نقاشی شروع شد و به مرور ضمن اعتماد سازی و آزادی برای بچه ها شرایط را مناسب کردم تا بچه ها بتوانند کارهای خلاقانه انجام دهند .وقتی بستر آن فراهم شد

یک روز با یک رنگ نقاشی کشیدند . یک بار یک کاغذ مچاله شد انگیزه ای شد برای رسم خطوط چین و چروک آن کاغذ و سپس از داخل آن چین چروک شکلی را پیدا کنند. یک جلیه در حیاط سایه درختان را روی زمین ترسیم کردند .یکبار با انگشت به جای قلم مو نقاشی کشیدند . در یک روز بارانی روی مقوا چند قطره رنگ ریختند و مقوای خود را زیر باران قرار دادند و ترکیب رنگ و ابرو باد را آموختند و .... ده ها آموزش خلاقیت برای اینکه کودکان جسارت و جرات بیشتر داشته باشند د که  البته در کنار آموزه های نقاشی متداول توانستیم در پایان سال به هدف اصلی برسیم و آن : نقاشی بدو هیچ وسیله ای بود .

بله به بچه ها تاکید کردیم بر روی یک کاغذ یار هرچیز دیگر بدون هیچ وسیله ای نقاشی بکشند ( یعنی بدون استفاده از مداد- مدارنگی – ماژیک – آبرنگ یا هر وسیله متداول نقاشی .... حتما میپرسید مگر میشود ؟ بله برای بچه هایی که یک سال پرورش ذهن خلاق داشته اند یک کار نسبتا آسانی بود از 30 دانش آموز یک  کلاس، 28 نفر آنها برای من نقاشی کشیدن بدون اینکه از وسیله ای استقاده کنند .

بله بچه ها در حیاط با استفاده از گَل-و برگ دختان با استفاده از جای پای خودشان برروی کاغذ –با استفاده از یک چوب کوچک و سوراخ سوراخ کردن کاغذ-و نقاشی روی زمین شنی مدرسه و دهها کار خلاقانه دیگر آزمون سخت را انجام دادند . و توانسیتم نتیجه خوبی بدست بیاوریم شاید خیلی از کارها قابل این نبودن که از آنها نگهداری کنیم ولی تاثیری که بر روی بچه ها گذاشته بود بسیار مهم و جالب بود دیگر برای کودکان کلاس اول نبودن امکانات   محدودیت به حساب نمیامد . و من فهمیدم که  انها درک کرده اند که خلاقیت چیست روزی که یکی از بچه ها کار جالبی را برای من آورد .کودک تی شرت سفید خود را روی زمین قرار داده بود و لاستیک ماشین پدرش را رنگ زده بود و از پدرش خواست از روی تی شرت  رد بشود و جای چرخ های لاستیک روی تی نقش بسته بود بعد در گوشه تی شرت نوشته بود مراقب خیابان باشید .

بله دوستان و مربیان عزیز خلاقیت حد و مرز ندارد و این شما هستید که میتوانید کودکان را در این مسیر زیبا و جذاب هدایت کنید .

تمام کارایی کا انجام شده بود با برنامه ریزی و هدف مشخصی از ابتدای سال انجام شد و کودکان به مرور زمان به اعتماد بنفس کامل رسیدند در کنر این فعالیت های نمایش خلاق و سفالگری هم به تخیل و خلاقیت آنها کمک کرد.

  

 

 



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی